Na co ta 'rychlost', uponahlanost...

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Thu Mar 1 12:21:31 CET 2012

Celkem tvoje rozhorceni chapu, i kdyz k tomu mam trosku jiny pohled nez
ty (ale ne stranu ne opacny ;])
To OT nebudu prilis rozvijet, jen pridam par upresneni k tem zminenym
problemum, treba to pomuze ostatnim, co konferenci ctou a nikdy nepisou.

Lubomir Majersky wrote:
> - apache 1.3.x - z principu som nechcel ist na vyssiu verziu, vsetko
> slapalo, ale v portoch prisiel koniec...

Vsechno jednou konci a on neprisel jen konec v portech, ale predevsim u
vendora. Apache 1.3 uz na http://httpd.apache.org/ zkratka neni. Kral je
mrtev, at zije kral. Myslim, ze se vsichni snazili udrzet 1.3 pri zivote
az obdivuhodne dlouho. Je to asi jako by nekdo ocekaval, ze jeste ted
budou vychazet aktualizace pro FreeBSD 4.x

> - proftpd/ftpd - /usr/ports/UPDATING 20111229... chroot (previedol som
> vsetky kroky, nepomohlo, tak som to vsetko precistil a zapgrejdoval
> system a aj tak som mal problemy s chroot-om... pockal som si na novsiu
> verziu proftpd a...

Problem s chrootem byl trosku sirsi. Bez update systemu to neslo a z
meho pohledu to bylo dobre zdokumentovane. Takze ja udelal update
systemu, pak upgrade ProFTPd a zadny problem s tim nebyl.

> - ...a kompilacia s vybranymi options zbehne bez problemov, ale ked som
> si dal vylistovat ake moduly mam skompilovane do proftpd, tak som
> neveril vlastnym ociam. Napriek tomu, ze som si vybral modul X, Y... tak
> tie moduly v proftpd nie su

Tohle ale spis souvisi s UPDATING 20120126:

The proftpd port has been updated to 1.3.4 and changed to use
   dynamically loadable modules. Please add corresponding LoadModule
   directives to your configuration file, like in the following example:

     LoadModule mod_tls.c

Takze od ted musis v proftpd.conf vsechny moduly nacitat direktivou
LoadModule, tak jako se to dela po leta i v Apache.

Opet si myslim, ze ze strany FreeBSD a ports je to dobre odvedena prace
a uzivatelum byly poskytnuty informace / instrukce k provedeni zmeny
tak, aby vsechno fungovalo jak ma.

> - alebo dnes postfix pri verzii 2.9.x VDA support is unavailable

Tady je trosku problem v tom, ze VDA patch je samostatny projekt
(vda.sourceforge.net), ktery stoji a pada s tim, kolik volneho casu na
nej ma ten jeden jediny clovek, ktery se o nej ted stara - Tomas Macek
(a ma muj obdiv, ze ho to jeste bavi). VDA patch je v options portu
defaultne vypnuty, takze se s vydanim nove verze portu neceka na to, az
vyjde novy patch pro VDA - to by se taky mohlo cekat nekolik mesicu a
pak budou zase nastvani uzivatele, co chteji mit v portech novou verzi
postfixu a nepouzivaji VDA (a tech je vetsina)

Na druhou stranu si myslim, ze tak jako Apache, i Postfix ma ve FreeBSD
velmi dobrou podporu (maintainer Sahil Tandon je velmi aktivni a
kdykoliv jsem s nim v minulosti resil nejaky problem, reagoval az
neuveritelne rychle a vstricne). Takze pro ty, co nepotrebuji pouzivat
nejnovejsi Postfix 2.9 je reseni jednoduche:

portmaster -o mail/postfix28 mail/postfix

Staci tenhle jediny prikaz a razem zustanes u "stare dobre" 2.8.x i s
podporovanym VDA (sam jsem to tak udelal).

Osobne si teda zrovna na Postfix ve FreeBSD nemuzu stezovat, v portech
je dostupnych 6 vyvojovych vetvi Postfixu!
(2.5, 2.6, 2.7, 2.8, 2.9 a current, ze ktere casem vzejde 2.10)
Tudiz si kazdy muze vybrat, jakou presne potrebuje a neni nucen pouzivat
tu nejnovejsi, ani omezen tim, ze by byla dostupna jenom nejaka
"zastarala". O takovem supportu se mozna jinym balikovym systemum v
jinych operacnich systemech ani nezda.

> Dnes vynakladam ovela viac casu na udrziavanie serverov v kondicii, ako
> tomu bolo par rokov dozadu. A nie je to len o aplikaciach, ale aj o OS.

Ano, je s tim asi vic starosti, ale castecne je to tim, ze je taky vic
moznosti a ze na aplikace, na system i na administratory je kladeno vice
naroku.

> Kde su tie casy, trebars 4-kovej verzie (tam niekde som zacal), kde bola
> pohoda a klud... teraz sa to blizi k tomu, ze koexistuju vedla seba 3
> verzie s dlzkou trvania *pomaly pol roka*. Jasne, nadsadil som, teda
> skratil cas, ale isto ste pochopili, co som tym chcel povedat. Urcite
> ste poculi/citali aj o korporatnej verzii Mozilly... atd...

Klidne muzes provozovat 4.x i do ted, jedna mi tu porad jeste bezi a 6,
nebo dokonce 7 let se na ni nic neaktualizovalo. Je to deravy jak cednik ;o)

Zrovna ty 3 vedle sebe existujici verze (presneji vyvojove vetve), jsou
pro uzivatele jednoznacne plus a ne minus. Horsi je to pro vyvojare, ze
musi testovat na nekolika ruznych vetvich a zmeny backportovat.

Jak jsem rekl na zacatku, chapu tvoji naladu a chapu co te k tomu vede,
ale me treba vic nez tebou popsane problemy, trapi to, co je popsane tady:
http://blog.ngas.ch/archives/2011/12/13/the_destructive_desktop__mdash_linux_in_trouble/index.html

Jakkoliv se na prvni pohled zda, ze se to tyka jen Linuxu a my na
FreeBSD muzeme zustat v klidu, tak opak je pravdou - ten 'linuxism' se
dostava do vice a vice aplikaci, ktere pak na jinych systemech (vcetne
FreeBSD) bud nefunguji vubec, nebo funguji spatne, nebo funguji omezene.
A pritom to pred lety zacalo vsechno tak nadejne, hlasala se svoboda,
otevrene systemy, kompatibilita a tak dale... a kam to ted speje? ;o)

Mirek

PS: a jak uz v davnych dobach pravil J.A. Komensky
Vselike kvaltovani toliko pro hovada dobre jest!