Na co ta 'rychlost', uponahlanost...

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Feb 29 23:38:16 CET 2012

On 02/29/12 17:59, Lubomir Majersky:
> prepacte mi tak trochu za OT... a mozno ani nie.
>
> Nejaky ten rok zijem aj v prostredi FreeBSD, ale posledne roky, co roky,
> posledne mesiace sledujem, uponahlanost, hektickost aj v tomto
> prostredi. Kazdu chvilu nova a novsia verzia a je jedno ci sa jedna o OS
> alebo aplikacie.

No, to neni jedno.

Soucasti FreeBSD jako operacniho systemu jen jen urcita zakladni sada
aplikaci - ta se instaluje soucasne se systemem a soucasne se systemem
se take pripadne aktualizuje, kdyz se prijde na nejake chyby.

Tak nejdriv ten OS. jestli spravne koukam, objevuji se ted tak tri
release rocne - a vetsinou "prokladane" ze dvou major verzi.

To na zmenu k horsimu nevypada - v dobe 2.1.5 (starsi uz ja nepamatuju)
byly v podstate garantovany 4 release rocne (protoze to meli slibeno v
ramci rocniho predplatneho abonenti instalacnich CD)

Takze tri release rocne jsou spis mirne uklidneni nez zvyseni tempa.

Ale jinak lze s pobavenim sledovat, ze tobe vadi prilis rychla "rotace"
a mizeni starych verzi, zatimco Radek, napada, ze soucasne existuji tri
podporovane release. Takze navzdory tomu, ze verbalne souhlasi by ve
skutecnosti uvital rychlejsi opousteni starsich verzi (nebo mozna
zpomaleni vyvoje a nevydavani verzi novych).

Takze je videt, ze se asi proste neda zavdecit vsem.

Co se externich aplikaci tyce - to je ale preci neco uplne jineho. To
jsou samostatne projekty. Snad si nemuzes myslet, ze FreeBSD bude
prebirat starost o veskery software, ktery se v okoli mihne.

System portu je o tom jak usnadnit uzivatelum FreeBSD pristup k externim
aplikacim - ovsem - existujicim externim aplikacim. Kdyz aplikace
existovat prestane, logicky mizi i port ...

Apache 2.x se objevil v roce 2000 a 2.2 v roce 2005 - pricemz podpora
pro 1.3 skoncila az v roce 2010. Fakt si nemyslim, ze jim muzes vycitat,
ze ti dali malo casu na prechod. Pet (nebo dokonce deset) let je dost a
jestli's to nestihnul, tak nehledej problem ve FreeBSD - a ani v
Apachovi ne.

> Kam to do p*dele vsetko speje?

No, tohle provokuje slozitou filosifickou uvahu - to bych tady nerad.

Omezim se racionalni argumentaci. Rotace OS neni rychlejsi nez pred
patnacti lety, takze zrovna tohle jako priklad nejakeho speni kamsi bude
tezko. A rychlejsi rotaci aplikaci (pokud vubec existuje a neni take jen
zdanliva jako u OS) nelze FreeBSD pripisovat ani vycitat.

> Alebo som jediny komu to vadi?

Kdybych mel ten problem co ty, asi by mi to taky vadilo. Ale ja ho z
nejakeho duvodu prakticky nemam. Tezko rict proc - mozna si proste
opatrneji vybiram aplikace. Nebo mozna na zmeny reaguju driv, nez to
dospeje do faze "s tou starou uz to fakt nejde".

Chapu, ze s postfixem je spousta veci snazsi nez se sendmailem - ale
presto pouzivam sendmail. Ne, ze by nemel nove verze, ale je stabilni -
za poslednich dvacet let se na jeho konfiguraci a ovladani zmenilo jen
minimum. A je to navic zakladni soucast systemu, takze pravdepodobnost
"problemu s prekladem" je taky podstatne nizsi.

No a na Apache >1.3 jsem zacal postupne prechazet nekde v oblasti roku
2003 a, odhadem, od tri roky pozdeji uz jsem nikde zadnyho takovyho
nemel. Je preci naprosto zretelny, ze v tuhle dobu uz bude verzi 1.3
pouzivat minimum lidi a tomu bude odpovidat kvalita integrace. Je
nerozumny to dobrovolne nechat behem deseti let az "do pruseru".

Takze cast odpovedi na tve "kam ten svet speje" taky muze znit "jak si
kdo nainstaluje, tak si lehne" ;-)

Coz nemyslim nijak spatne - jen - ze nic z toho, co popisujes se
"nestalo dneska" - mel jsi leta vsimnout si, ze se svet tak chova a
nejak se k tomu postavit ...