Monitoring HDD

Dan Lukes dan at obluda.cz
Mon Sep 19 11:40:15 CEST 2011

On 09/19/11 11:00, Josef Hrabec:

> mohu se prosim zeptat na tu podporu SSD disku? Zkousel jsem instalovat
> release 8.2 na Intel disk ze serie 320, a zadalo se ze to funguje dobre.

Ale jo - funguje. Ale podpora pro TRIM v OS neni. Takze s tim jak se
bude prodluzovat delka pouzivani ti postupne bude klesat zapisova rychlost.

> nejde o problemy s opotrebenim SSD disku - problemy s opakovanym zapisem do stejnych bunek

Spis ne - u vetsiny SSD disku (snad krome tech naprosto nejlacinejsich)
uz davno neplati, ze to co ti disk prezentuje jako fyzickou organizacei
navenek je pevne spjato s tim, jak to ma organizovane vevnitr doopravdy.
Takze i kdyz budes neustale zapisovat do stejneho sektoru (z pohledu
OS), kam se to na SSD disku zapise doopravdy je vec SSD disku, ty se to
nedozvis ani to nemuzes ovlivnit a on uz si pohlida, aby se nepsalo
stale na stejne misto.

> s pouzitim SSD disku na FreeBSD jeste nejake dalsi zname problemy?

Se SSD disky jsou zname problemy nejen na FreeBSD.

Velmi zjednodusene receno (detaily ti najde Google), SSD disk potrebuje
vedet, ve kterych sektorech jsou uzitecna data, a ve kterych obsah
nikoho nezajima.

Jenze kdyz v klasickem OS smazes soubor, tak OS si nekam do alokacni
tabulky poznamena, ze ty datove bloky na disku jsou volne, ale disku
samotnemu nic takoveho rikat nebylo zvykem.

SSD disk ale bez teto informace nemuze fungovat oprimalne a po nejakem
case zaznamenas propad vykonnosti (zejmena zapisove). Snizeni na
polovinu neni v tomto kontextu nijak prekvapive.

To, co je potreba doplnit do vsech modernich systemu je prave to, ze si
musi navyknout disku rikat "obsah tohoto sektoru jiz nepotrebujeme".

Pro ucely predchoziho prohlaseni neni FreeBSD 8.2 moderni system - ale
Windows XP treba taky ne. Urcito castecnou pdporu pro SSD mely Visty,
ale bezpecne pouzitelne jsou az sedmicky. U FreeBSD by plna podpora SSD
disku mela byt od devitky.