Zrdcadlo pouzitim /dev/ar

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Thu Sep 1 16:20:46 CEST 2011

Dan Lukes wrote:
> On 09/01/11 10:31, Miroslav Lachman:
>
> Ale ano - jako fyzicke zarizeni ano. Ale system musi vedet, ze ta
> zarizeni jsou uz "otevrena" a data na nich jsou "typu RAID" a zadneho
> jineho.
>
> Nemuze tedy na nich vyhledavat filesystemy. Nemuze na nich identifikovat
> platnou MBR - protoze jakmile bylo jednou rozeznano, ze disk patri do
> RAIDu, nemuze na nem proste MBR ani filesystem byt.
>
> Tim, ze takovou elementarni vec GEOM nedela spravne pak vznikaji
> zbytecne potize jako, ze v OS "vidi" vic nez jeden filesystem se stejnou
> [...]

Pokud se jedna o gmirror (ataraid nemohu posoudit), tak se to chova
"spravne" a skutecne na ad4 / ad6 neni videt ani rozdeleni na slices /
partitions:

~/# ls -l /dev/ad* /dev/mirror/*
crw-r-----  1 root  operator    0, 102 Jun 21 06:18 /dev/ad4
crw-r-----  1 root  operator    0,  76 Jun 21 06:02 /dev/ad6
crw-r-----  1 root  operator    0,  79 Jun 21 06:02 /dev/mirror/gm0
crw-r-----  1 root  operator    0,  80 Jun 21 06:02 /dev/mirror/gm0s1
crw-r-----  1 root  operator    0,  82 Jun 21 06:02 /dev/mirror/gm0s1a
crw-r-----  1 root  operator    0,  83 Jun 21 06:02 /dev/mirror/gm0s1b
crw-r-----  1 root  operator    0,  84 Jun 21 06:02 /dev/mirror/gm0s1d
crw-r-----  1 root  operator    0,  85 Jun 21 06:02 /dev/mirror/gm0s1e
crw-r-----  1 root  operator    0,  86 Jun 21 06:02 /dev/mirror/gm0s1f
crw-r-----  1 root  operator    0,  81 Jun 21 06:02 /dev/mirror/gm0s2
crw-r-----  1 root  operator    0,  87 Jun 21 06:02 /dev/mirror/gm0s2d
crw-r-----  1 root  operator    0,  88 Jun 21 06:02 /dev/mirror/gm0s2e

Problem je v okamziku, kdy je kvuli chybe vyrazen z gmirroru - pak je na
nem videtelne rozdeleni, filesystem atd. Coz je na jednu stranu fajn, ze
se clovek muze dostat k datum na disku, ale problem je to v okamziku,
kdy se pouzivaji treba labely pro mount a po rebootu se tam to zarizeni
(label) vyskytuje dvakrat.
Jenze on je to problem tak trochu na urovni "slepice a vejce", jelikoz
gmirror umoznuje mirrorovat i slices / partitions, takze pri bootu
vlastne musi byt pristupne "vse" a pak v zavislosti na poradi
"ochutnavani" jednotlivych provideru a vrstveni nad sebe dochazi k tomu
odebirani (zneviditelnovani) labelu.
Jednou jsem nad tim premyslel pri cteni jedne diskuze v mailinglistu a
tak nejak mi to pri zachovani soucasne flexibility prislo docela jako
neresitelny problem. Musel by se zkratka upravit celkovy navrh fungovani
GEOMu / metadat / vrstveni.
(ale treba se pletu a jen jsem ja i nekolik dalsich diskutujicich neco
prehledl)

Mirek