Zrdcadlo pouzitim /dev/ar

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Thu Sep 1 10:31:44 CEST 2011

Dan Lukes wrote:
> [...]

[...]

> Pravda je takova, ze presne kvuli tomu gmirror (a nasledne cely GEOM)
> nemam rad - neni to dotazene do bezpecneho a stabilniho konce. Jakmile
> je jednou disk aktualne zivym diskem v ramci mirroru, tak preci nemuzu
> dovolit soucasne s nim pracovat jako se samostatnym diskem. Zadne ad4s1a
> ani ad6s2e, ktere je momentale v tvem /dev videt ve skutecnosti
> neexistuje. To jen GEOM nespravne interpretuje datove struktury na
> disku, ktere si tam ulozil nekdo jiny (ovladac mirroru).

Uz jste k tomu dosli v dalsim mailu, ale pro poradek to tu zminim, at v
tom nekdo nema zmatek.
Mirror vytvoreny prikazem gmirror nevytvari zarizeni /dev/ar0.

/dev/ar0 je pro SW RAIDy vytvarene z BIOSu a ovladatelne na starsich
verzich prikazem atacontrol (za predpokladu, ze rozpozna format metadat)
- v kernelu je to ovladac ataraid.

gmirror ma svoje zarizeni "uzivatelsky pojmenovane" v adresari
/dev/mirror/  (muze se jmenovat libovolne)

Na novejsich verzich existuje novinka v podobe graid - opet obsluhuje SW
RAIDy jako ataraid / atacontrol, ale tentokrat je to prepsane i s
podporou pro AHCI / CAM based ovladace.

A pak si dovolim i "drobne" nesouhlasit s tim, ze by nemelo byt videt
zarizeni ad4 / ad6, kdyz je nad nim vytvoreny SW mirror. Naopak jsem
velmi rad, ze to zarizeni videt je, protoze je to v podstate jediny
zpusob, jak u tech SW mirroru monitorovat stav jednotlivych disku
(napriklad pomoci smartmontools)

A nyni velmi subjektivne - ataraid jsem nikdy nemel odvahu pouzit, ale
gmirror pouzivam na vsech entry level serverech snad od doby FreeBSD 6.0
k plne spokojenosti. Od verze 7.4 / 8.2 (mozna o verzi driv) ma navic
vylepseny algoritmus "load" a vyrazne se tak zlepsila rychlost cteni pri
velke zatezi. (drive se doporucovalo pouzit round-robin)

Mirek