GEOM label a UFSID

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Aug 17 18:22:29 CEST 2011

On 08/17/11 01:59, Jan Dušátko:
> Pomoci glabel status jsem schopen vypsat UFSID jednotlivych svazku. Prestoze
> jsem hledal, nenasel jsem jakym zpusobem to nastavit. Je mozne nastavit
> label, ale UFSID ne, navic se při kazdem vytvoreni souboroveho systemu
> generuje novy.

ufsid je to 16B cislo, ktere jednoznacne popisuje konkretni svazek.
Ulozeno je v superbloku kam se dostalo v prubehu newfs (aktualne je
prvni polovina timestamp vytvoreni a jen druha polovina je nahodne cislo).

> probiha newfs+dump+restore, tedy vytvori se novy UFSID

Takto vytvoreny svazek nemusi byt s puvodnim identicky a nemel by tedy
mit stejnou identifikaci jako jiny svazek.

A dokonce i kdyby nahodou identicky byl - je to stale jiny svazek.

Dokonce se ti muze stat, ze se ti kopii na identicky hardware nepodari
obnovit, protoze se zazalohovana data na cilove misto nevejdou.

A to proto, ze nemas zazalohovane parametry toho disku (tedy parametry,
ktere pouzil kdysi davno nekdo, kdo ho pomoci newfs vyrabel).

Pokdu tedy chces mit jistotu, ze se do podobnych problemu nedostanes,
musis na puvodnim disku zazalohovat parametry file-systemu a na novem je
obnovit (respektive pouzit pri jeho vytvareni).

A pokdu to udelas a pokud si mezi zazalohovane a obnovovane parametry
das i to fs_id, tak mas po problemu.

Hotova utilita na tohle ale neni, pokud vim. Na druhou stranu, nemelo by
to byt tezke - vlastne jen precist superblok a ulozit si radu hodnot. A
druha utilita je z toho mista precte a zavola newfs s optionama, ktere z
nich vydedukuje.

Teprve pak budes mit identickou kopii.

A smeruju k tomu, ze kdyz si napuises tu utilitu, ktera na puvodnim
disku precte superblok a vyextrahuej data, tak to uz jsi jen par radek
od utility, ktera zmodifikuje fs_id v superbloku na novem disku.

Teda, pokud opravdu trvas na reseni, ktere se neobejde bez identickych
ufsid.

> Ten pote musim vlozit do GRUB menu, jinak mi system nenastartuje.

Ja GRUB neznam, ale je otazka, jestli je nejrozumejsi v tomto pripade
pouzivat ufsid - pouzivej label disku - ten mas plne pod kontrolou (jeho
preneseni ze "stareho" svazku na "novy" ale musis to sekvence
dump->newfs->restore doplnit taky).

> Tak shanim cokoliv dostatecne ucinneho a jednoducheho.

Ne vsechna slozita zadani maji jednoducha reseni ;-)