Ceske kodovani podruhe

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Jun 1 18:07:37 CEST 2011

On 06/01/11 17:29, Zbyněk Burget:
> ze mi klient na FTP server nahral nejaka data s ceskymi znaky v nazvech
> souboru a ja ty nazvy vidim zmrsene.

> Setkal se s tim uz nekdo?

Ano, castecne.

> Napada nekoho, kam se jak podivat, a co kde nastavit, abych se tomu pro
> priste dokazal vyhnout?

Nevyhnes.

Neznam teda primo proftpd, ale budu predpokladat, ze jde o standardni
FTP protokol bez specialnich rozsireni.

V takovem pripade nezbyva nez rict, ze FTP protokol nema zadny pojem o
nejakych kodovanich - FTP protokol je US-ASCII. Reakce na non-US-ASCII
znaky neni definovana, nejcastejsi je, ze se operacnimu systemu proste
predaji tak jak prisly (a obracene).

Takze zalezi co posila klient a jak to chape. Jakmile stejny FTP server
pouziva vic FTP klientu z nichz kazdy chape znaky jinak tak to proste
fungovat nemuze.

Pokud ti jako klienta pouzivaji browser, pak zalezi na jeho verzi a
verzi OS. Vcetne "revision level" (service patche, ostatni patche).

Celkove je to proste velmi krehke a nestabilni prostredi. Vyhnes se tomu
tak, ze doporuceni, ktere jsi uzivatelum uz urcite dal - nedavejte znaky
s diakritikou do nazvu souboru (protoze to muze zpusobit potize pri
jejich presunu/zalohovani/upgradech) - pripomenes s tim, ze to plati i
pro soubory, ktere prenaseji z/na FTPd.

Mene spolehlive reseni je, ze unifikujes klienty - nemuzou pouzivat co
chteji a jak chteji, ale vyhradne overene a schvalene klienty (naprosto
presne verze) v overenem nastaveni (a pozor an instalaci patchu).

Nebo musis zjistit, zda jimi pouzivany klient (pak ale nemohou pouzivat
co a jak je napadne) podporoval internacionalizacni rozsireni a FTP
server vybrat takovy, aby ho podporoval take ...

Jednou vetou popsany problem - FTP funguje dobre, dokud je to FTP. Pokud
uzivatel vyboci z danych mantinelu (a tou pouziti diakritiky je) pak se
stal objevitelem neznameho uzemi, kde si za dalsi kroky plne odpovida
sam ...