Zalohovaci media

Dan Lukes dan at obluda.cz
Sun Mar 13 01:44:10 CET 2011

On 03/13/11 00:16, Miroslav Prymek:

> Tak to je pro me nova informace - doted jsem si myslel, ze ten radic musi nejakym zpusobem hotplug "umet"
> - aby se v pripade odpojeni nejak nezblaznil.

Kdyz ono je "hotplug" na SATA dost komplexni problem.

Zacina to uz napajecim konektorem, ktery muzes potkat jak v non-hotplug
provedeni tak v hotplug provedeni. To druhe ma kontakty trech ruznych
delek, ktere zarucuji spravny nabeh a dobeh napajecich napeti. A
samozrejme - zdroj urceny pro hot-plug musi unest nabehovy odber.

I datovy konektor v hotplug provedeni ma nektere kontakty delsi nez zbytek.

To jsou "mechanicke predpoklady". Ve skutecnosti disk vetsinou
neodbachnes ani pokud nemas "ready" konektory a pokud neni zdroj na
hrane s vykonem, nejspis nenastaen problem ani tam, prestoze nebyl na
hot-plug navrzen.

SATA versus eSATA vlastne neni o (non-)hotplug, ale o internal/external.

Mezi SATA a eSATA jsou drobne elektricke rozdily (prestoze jsem tvrdil
opak) - u eSata se predpoklada "delsi drat v horsim horsi prostredi" a
tak jsou tam nektere limity mirne prisnejsi nez u ciste interni SATA.
Treba minimalni pripustne napeti je narizeno vyssi, cistlivost taky
vyssi - zjednodusene receni - u eSAT jsou "mensi tolerance" na vysilane
veci a vetsi tolerance na veci prijimane.

Ale pokud splnis limity pro eSata, soucasne mas splneni i pro non-eSATA
a rozdil je pak uz jen v tvaru konektoru.

Na urovni protokolu je SATA hot-plug ready vlastne vzdycky.

Co se radice tyce - musis rict jaky radic. AHCI specifikace hotplug je,
ma definovane procedury jak pro pripojovani tak pro odpojeni (vcetne
necekane) a to jak smerem k disku tak smerem k operacnimu systemu. Kazdy
korektne implementovany AHCI radic by tedy mel byt hot-plug.

No a system ? To je totez v bledem modrem - korektne implementovane AHCI
ovladace by nemeli "zpanikarit" kdyz dojde o ocekavatelne udalosti - a
odpojeni disku ja na AHCI ocekavatelna udalost.

Mluvim o AHCI ovladacich - ne o pripadu, kdy k radici pristupujes v
"legacy" modu pomoci "starych" ATA ovladacu. Ty s odpojenim pocitat
nemusi (pokdu ale pouzijes "detach" tak ti to i na nich casto projde bez
neprijemnych nasledku - nekdy ale taky ne).

> Takze to je blbost a hotplug je (pod FBSD a za podmnky umount a detach) jakykoliv sata radic?

Rekneme, radeji, kazdy AHCI radic. "Obecny SATA radic" definovany neni,
tak je tezke mluvit o vlastnostech.

> A to jenom v principu, nebo i realne?

AHCI drivery ve FreeBSD prislusne udalosti zpracovavaji - pokud budes
mit vyhovujici konektory datove i napajeci, mel by dokonce opravdu
stacit jen ten umount (bez detach). Melo byt to tedy fungovat i realne -
ja k tomu ale zatim pristupuju tak, ze ten "detach" me nezabije.

> Jaka media jste pouzivali? (klasicka nebo RAM?)

Ty znas nejaka CD-RAM ? ;-)