Zalohovaci media

Miroslav Prymek m.prymek at gmail.com
Sat Mar 12 15:48:37 CET 2011

On 11.3.2011, at 16:51, Dan Lukes wrote:

> Obzvlast pokud se pokousis zalohovat na USB zarizeni.
>
> Coz u vetsich disku lze jedine vreel nedoporucit.

To nas privadi k tematu, ktere me osobne docela zajima. Otazkou je, jake jsou alternativy, pokud cena hraje roli.

Modelovej pripad: mensi firma - rekneme 10 pocitacu, 1 server, spravce je externista
a na misto se snazi jezdit co nejmin, ale uzivatele jsou schopni sami menit bezna media, pokud
je k tomu nekdo v patricnou dobu srozumitelnym zpusobem vyzve.

Pozadavek na zalohy: denni online, tydenni offline, 14denni offsite.

Obvykly objem zaloh:
denni: male jednotky GB*
tydenni: male desitky GB
14denni: trosku vetsi :) desitky GB

* zda se to byt hodne, ale lehce se to stane, pokud jsou nejake vetsi soubory, ktere
se muzou nakrasne jen malo menit.

V takovem pripade je imho nejschudnejsi a nejjednodussi na implementaci mit dva az tri externi disky,
ktere sami uzivatele meni a sami jednou za 14dni jeden odvezou offsite (to uz je jejich vec, kam...).

Co me napada jineho:
- DVD-RAM - mala kapacita, prilis velke nebezpeci, ze se spravne a hlavne vcas nevymeni medium, protoze je to potreba
            delat casto (takze mj. i opruz pro uzivatele)
- blu-ray - situaci  nesleduju, necham se poucit
- pasky - protoze cena hraje roli, da se treba pouzit nejaka starsi mechanika, takze cena bude prijatelna. Stacit
          by mohla i nejaka ta DDS4... Otazkou je riziko spojene se starsi mechanikou. Nekdo i tvrdi, ze DDS
          nejsou dobra media, ale z danych moznosti jsou urcite minimalne srovnatelne spolehliva (imho).
- virtualni backup server (nejaky vmware na desktopu jednoho z uzivatelu) - imho desne krkolomne reseni, navic
          bezpeci zaloh zalezi na bezpecnosti desktopu, coz neni moc dobra situace...
- samostatny backup server (nejaka mala usporna masina) - v dane situaci kanon na vrabce, zbytecne drahe
  a uplne nesplnuje pozadavek offline zaloh (masina muze byt hodne uzavrena a tim i zabezpecena, ale skutecne
  offline proste nikdy neni)
- "plug&play" NAS - totez, co predchozi, navic neni takova kontrola nad zabezpecenim
- externi disk s jinym pripojenim nez usb - necham se poucit, v cem je zasadni rozdil. Zajimava by mohla byt
          e-sata, ale nevim, jak moc se da verit hotplugu a jak moc je vubec rozsireny u lowend masin.
- vzdalene uloziste - neprijatelne - neda se predpokladat, ze mala firma ma takove pripojeni, ktere by na dany
          objem dat stacilo, aniz by se ISP certil
- nejake jine reseni - jsem jedno ucho :)

Nejake navrhy/poznamky/zkusenosti?

Mirek P.