passwd vs master.passwd

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Fri Sep 3 23:40:29 CEST 2010

Radek Krejča wrote:
> Ahoj,
>
> mozna trochu naivni otazka, ale napadla me az ted a nemam v tom uplne jasno. Jaky je rozdil a k cemu se vlastne kdy pouziva soubor passwd a master.passwd?

> [...]

Kdyz uz se to v tom manualu pise, tak je dobre to dodrzet a pokud
potrebuji editovat ty udaje "primo", tak pouzit prikaz `vipw`... to tedy
pro priste.

No a co se tyce te rozdilnosti, tak pokud me znalosti neklamou, ty
soubory jsou dva z historickych a bezpecnostnich duvodu.

quip na cage ~/> ls -l /etc/passwd /etc/master.passwd
-rw-------  1 root  wheel  1598 Feb  8  2009 /etc/master.passwd
-rw-r--r--  1 root  wheel  1417 Feb  8  2009 /etc/passwd

Jak je videt, lisi se opravnenim.
master.passwd obsahuje i heslo (i kdyz ne v prime podobe) a tak neni
citelny nikym jinym, nez rootem. Jenze ostatni udaje, jako treba home,
shell, UID, GID jsou potreba i pro beh jinych programu, ktere nemaji
rootovska prava a tudiz je tu pro ne "kopie" v podobe /etc/passwd, ktera
obsahuje vse potrebne, ale bez hesel.

Mirek