ZFS

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Thu Sep 2 11:32:56 CEST 2010

Dušátko Jan wrote:
> Omlouvam se za neuplne informace. Na tom stroji je HW RAID5 (6+1+HS)

> Pokud se na to divam z hlediska rovnomernosti rozlozeni zateze, druhy HW
> RAID5 se pro system tvari jako jeden device, stripping chci provadet
> pomoci ZFS nad temito dvemi device.

To uz je smysluplna informace :) Podle nekterych pramenu by skutecne
melo dojit k automatickemu presunuti casti dat a tim rozlozeni zateze.
Jenze nedavno jsem taky "nekde v diskuzi" cetl, ze ZFS nikam data
nepresouva. A jelikoz jsem to v praxi nevyzkousel, tak to nedokazu
posoudit. Rozdilnost nazoru mozna prameni i z toho, ze by se to na
Solarisu mohlo chovat jinak, nez na FreeBSD, ale v tomhle by asi spis
rozdil byt nemel. (narozdil treba od hot spare, ktery na FreeBSD
skutecne nefunguje)

> Uloziste dat je pouzivano pro Sambu, ale i SQUID cache a maly webserver.
> SQUID cache je mozne presunout na disk se systemem, oddelit tak "provoz"
> od dat.
>
> Presun systemu ( tedy vcetne /var + /usr + /tmp + swap) na samostatne
> disky mi pripada rozumny z nasledujicich duvodu:
> - vyhnu se potencialnim problemum

Jednomu problemu se clovek vyhne a jiny tim vznikne, tak je to vzdycky ;)

> - sice systemova oblast ma v tuto chvili alokovanych 32GB, obsazenych
> je realne 7GB (swap pripraven ale nepouzivan)
> - cena malych HDD jde dnes zanedbatelna (disky 100-200GB stoji okolo
> 1000Kc) a verim jim stále vice nez USB, Flash nebo SSD (osobni nazor).

Z tohoto pohledu by pak bylo asi lepsi, nepridavat ten dalsi RAID5, ale
proste to cele prekopat. Soucasna data odzalohovat, vytvorit mirror pro
system + Squid, vytvorit 2x RAID5 a nad nimi udelat ten zpool, ktery
bude automaticky vyuzivat stripping a pak na nej nakopirovat data ze zalohy.
Bude to zkratka z jedne vody na cisto a bez pochybnosti o tom, jak se
ZFS zachova pri pridani druheho zarizeni do poolu.

Mirek