Boot environment

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Mar 31 17:32:37 CEST 2010

On 03/31/10 17:08, Dušátko Jan:
> Dle me predstavy

Resime naruseny bootovaci volume a jeho automaticke zalohovani - takze
me zajima jen ten.

Co nahrnes na nej a co bude jinde je celkem fuk (pokdu na nem bud eto
funkcni minimum, ktere umozni nabootovat).

Pripadne dalsi svazky uz si namountujes nejakymi scripty v ramci bootu
jiz beziciho jadra - coz mi pripada v teto fazi jako nezajimavy podruzny
problem.

> Mas pravdu ve funkcne identicke kopii. Na to staci neco jako:
> /sbin/dump -0uL -f - / | restore rf -
> a zavadec. Pokud budou fs identicke, tak by stacil i dd

Tak az TAKHLE jednoduche to nebude. Partition s ebudou lisit nejmene v
zaznamech ve fstab

> Moje predstava je nasledujici:
> Prostredi A i B budou na FreeBSD 7.x a synchronizovane.
> Jako spousteci bude nastaveno A a ja mohu zacit s upgrade.
>
> V prostredi A se provede upgrade na FreeBSD 8.x. Pokud system
> nenabehne, spusti se prostredi B a mohu provest obnovu.
> Pokud se upgrade povede, mohu sesynchronizovat filesystemy.
>
> Co je narocnejsi, po upgrade v prostredi B bych rad zustal v nem
>   a dále v nem pracoval

Tak jak jsem to popisoval ja to takhle fungovat bude zcela samo a zadne
"narocnejsi" tudiz neexistuje neb vubec nejde o samostatny zvlastni pripad.

Proste si v ramci beziciho systemy nastavis "active partition" flag na
tu (a me je jedno kterou) partition ze ktere se ma priste nastartovat -
a z te se bude startovat tak dlouho, dokud se neco nepodela, nebo dokud
to zase nezmenis.

>   Dve prostredi, které se stridaji maji vyhodu v rovnomerne zatezi disku (at SSD nebo HDD)

U SSD na to klidne zapomen. Alespon u tech inteligentnejsich vnejsi
geometrie nijak nesouvisi s vnitrnim usporadanim a tak budes mit obe dve
partition uvnitr pomichane zcela nahodne - a to navic nikoliv staticky,
ale usporadani se muze menit pri kazdem zapisu.

> Dochazi k inicializaci swap prostredi pri kazdem startu? Minim tim,
> zda nahodou nemohou zustat nejake informace ve swapu, ktere by mohly
> zpusobit problemy? Tim chci rict, ma swap konkretni strukturu, nebo
> se k nemu muze chovat OS macessky ?

No, swap partition se ve skutecnosti pouziva (casove nesoucasne) ke
dvena nesouvisejicim vecem. Jako swap nema zadnou perzistentni vnitrni
strukturu a tudiz je uplne jedno co v dobe kdy OS nebezi s mistem
udelas. Take se tento diskovy prostor pouziva pro ulozeni core-dumpu
jadra pri padu kernelu - ten vnitrni strukturu ma. Scripty v rc.d pred
tim, nez aktivuji pouzivani mista jako swapu hledaji, zda tam neni prave
tato struktura - a pokud ano, tak data ulozi do regulerniho souboru
(teprve pak se zacne prostor pouzivat jako swap).

Ve vzdalene budoucnosti lze ocekavat, ze by prostor mohl byt vyuziva
jeste k tretimu ucelu, a to jako prostor, kam bude system ukladat data
pri hybernaci. Tam uz ale patrne nepujde o casove oddelene uzivani, lze
ocekavat prolinani mezi timto pouzitim a beznym pouzitim jako swapu. V
tehel chvili by ale bylo predcasne vyvozovat nejake zavery. A navic -
pokud S4 pouzivat nebudes, tak se te to ani v budoucnosti tykat nebude.
Nejspis.