64bit vs 32 bit

Dušátko Jan jan at dusatko.org
Fri Feb 5 15:40:35 CET 2010

> par let
> Lighttpd...) a
> Ja taky nasazuju amd64 uz asi 5 let. jediny problem byl s tim ze na
> nich driv blbla Java ale od p9 se to uz spravilo a zadny problemy s
> javou uz nejsou: jdk build 1.5.0_16-p9. Takze to ze i386 je
> stabilnejsi a mene problemove jsou povery u niceho jineho krome javy
> problem nebyl.
>
> openjdk 1.6 jsem nezkousel ale officialni fbsd 1.6 jdk jsou porad na
> patchlevelu s kterym pada eclipse, tak jedu radu 1.5, zadny z
> aplikacnich serveru zatim nevyzaduje jdk 1.6 a proto javu 1.6 neresim.
> [...]

K pripadne diskusi 64-bit versus 32-bit bych rad doplnil nasledujici
informace z praxe, uvitam jakekoliv rozsireni/upresneni:
- velice hrube receno, pokud mam na i386 4GB RAM, na amd64 potrebuji
zhruba 6GB, je tu pomer 2:3. Je to dane velikosti kodu, zmenami
v datech, ale jedna se pouze o hrube rozliseni. Z tohoto duvodu
nenasazuji AMD64 pokud nemam alespon 8GB RAM.
- nemusim resit PAE. U aplikaci intenzivne vyuzivajicich RAM mi PAE
na i386 prinasi zpomaleni zhruba o 5%-12% oproti ostatnim aplikacim
pracujicim pouze pod hranici 4GB.
- realny vykon pocitace diky vyuziti 64-bitovych CPU na 64-bit
architekture vzroste. Lisi se to system od systemu v zavislosti
na potrebnych aplikaci, ale vychazi mi to na zvyseni vykonu
priblizne o ctvrtinu (jedna se mi o rychlost "behu" aplikaci, doba
podle %sys a %usr time, od 10% - 22%).

Na AMD64 (tedy na 64-bitove mutaci FreeBSD) mi zatim nepracuje par
aplikaci ktere bych rad. Napriklad by mne potesil GRUB a dalsi,
no musim ještě pockat.