Fdisk newfs

Dan Lukes dan at obluda.cz
Tue Feb 2 14:33:13 CET 2010

On 02/02/10 12:54, Miroslav Lachman:

> Mohou ;)
> Ne nadarmo se tomuto rika "dangerously dedicated disk".

"dangerously dedicated disk" se nerika ani jedne z obou popsanych
variant. Tedy, alespon sysinstall tomu tak nerika.

Dangerously-dedicated disk je disk bez Microsoftske partition table -
ale BSD-label normalne ma.

> FreeBSD s tim problem nema / nemelo, ale jine systemy to bud
> nepoberou vubec, nebo chybne atd.

Tos to vzal na muj vkus az prilis moc smahem.

Jak Microsoftska MBR tak BSD label proste nesou o disku urcite
informace. Pokud ty informace nejsou k dispozici, tak vic nez na OS
zalezi na tom, jestli disk pouzivas zpusobem, pri kterem vadi, ze chybi.

Jo, pokdu si naformatujes RAW disk rovnou, coz muzes, tak jsi ty ten
jediny, kdo vy jaky filesystem na tom disku je. Jestli si takhle na disk
naformatujes ZFS a pote to zapomenes a pokusis se s nim pracovat jako s
UFS (nebo ho pouzijes jako swap) tak s tim sice FreeBSD skutecne nebude
mit problemy, ale o ty data nejspis prijdes.

No a pro ostatni systemy to bude platit obdobne.

Takze ja bych na jednu stranu nesouhlasil tak uplne s tim, ze "na
FreeBSD je to v pohode". Soucasne zvladam nesouhlasit i s tim, ze "jine
systemy to nepoberou".

Pokud takhle cely disk naformatujes jako FAT, ty to vis a jak na FreeBSD
tak na Windows s nim s jako takovym pracujes, tak zadny problem
(nakonec, vsichni, co pouzivate FAT-na-Windows-formatovane USB flash
palce je pouzivate prave v tomto rezimu). I tady je to o tom, abys ten
disk, ktery na sobe urcite informace nenese, pouzival "spravne" a
nezkousel to "nespravne". Pak to ma sanci fungovat.

Jinak ale souhlasim, ze ho od toho zrazujes. Tech 64 sektoru, nebo kolik
se tim typicky ztrati uz v dnesni dobe snad neni tolik, aby to stalo za
to ...

Vyhoda me zrovna zadna nenapada (krome moznosti rozdelit disk na vice
nez ctyri slice).

Jestli to zkusis na nejake postarsi motherboard, ktera bude provadet ve
sve dobe pomerne oblibenou autodetekci toho, jestli ma na disk
pristupovat CHS nebo LBA tak se priprav, ze to nemusi fungovat. Protoze
ty BIOSy to delaly tak, ze koukly do partition (predpokladaly
Microsoftskou) a z ni odhadly jestli byl disk rozdelen v CHS rezimu nebo
LBA a podle toho se pak chovaly. Ovsem, kdyz tam Microsoftska partition
nebyla, pak se obcas nechovaly zadoucim zpusobem ...