Fdisk newfs

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Tue Feb 2 12:54:07 CET 2010

Kaminar wrote:
> Zdravim,
>
> mam hodne zacatecnickou otazku, ale chci se ujistit, abych nahodou
> neudelal nejakou zbrklou vec. Mam HDD, ze ktereho se nebude provadet
> bootovani. Muzu s nim udelat:
>
> 1) Rozdelit HDD fdiskem a na vytvorene slice pouzit rovnou newfs bez
>     bsdlabelu?

Muzes

> 2) Nedelit HDD na slice ani na labely a rovnou pouzit newfs na cisty
>     HDD (# newfs /dev/da0)?

Muzes

> Nemohou vzniknout nejake problemy pri pouzivani v pripadech 1 a 2? Na
> FreeBSD predpokladam, ze ne. Ale napriklad nemuze to delat potize na
> Linuxu?

Mohou ;)
Ne nadarmo se tomuto rika "dangerously dedicated disk". FreeBSD s tim
problem nema / nemelo, ale jine systemy to bud nepoberou vubec, nebo
chybne atd.

> A kdyz uz se ptam ohledne toho slicovani, tak me napadl k tomu jeste
> jeden dotaz. Jak je to s GPT/gpart? Je vhodnejsi zacit pouzivat gpart
> nebo zustat zatim u fdisku? Ziskam gpartem nejakou vyhodu?

gpart je "cesta budoucnosti", alespon to tak vypada ze soucasneho
vyvoje. Prinasi nejake vyhody i nevyhody. Jednim problemem je treba
prave spatne fungovani s dangerously dedicated diskem, vyvorenym starym
sysinstalem, to pak nejak gpart z FreeBSD 8.0 v nekterych pripadech
nezkousne. Ale je to udajne bug sysinstalu, ktery cosi na disk zapisoval
na spatne misto a ted se to projevuje jako problem s gpart. Ovsem tohle
jsou veci, ktere jsem ja jenom nekde cetl a sam jim moc nerozumim.

Rozdelit disk tedy muzes jakkoliv a cimkoliv se ti bude chtit, on se
totiz vzdycky najde nejaky system, ktery s tim pak nebude umet spravne
pracovat ;o) ale ten system, kde to rozdelis, s tim vetsinou pracuje dobre.

Takze si muzes vybrat sysinstall, sade, gpart, fdisk, bsdlabel, nebo i
nejaky nastroj z ports a rozdelovat disky dle libosti. (i kdyz vim, ze
zrovna ted ti nejde o rozdelovani, ale o vyuziti celeho disku jako jeden
oddil)

Mirek