HW raid (was: gjournal)

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Sep 2 05:50:27 CEST 2009

Richard Willmann napsal/wrote, On 09/02/09 02:02:
> Ako je to s rozkladanim zataze pri HW raid radicoch? Chova sa to rovnako
> rozumne ako ZFS (rozumej, cim viac diskov, tym vyssi IOPS celku)?

Prilis obecna otazka. V teoreticke rovine zalezi jaky RAID (treba
"mirror" dovoluje rozkladat cteni, ale principielne nelze rozkladat
zatez zapisu). Shora je pak IOPS limitovani ridici jednotkou toho RAIDu.

V prakticke rovine nastoupi navic rozdily mezi jednotlivymi
implementacemi - prestoze konkretni typ RAIDu ten ci onen zpusob
rozkladani zateze teoreticky umoznuje, je otazka, jestli to konkretni
firmware v tom radici tak take skutecne rozklada.

Obecne na tu otazku moc odpovedet nelze. Snad jen tak, ze tam, kde to
neni z principu vylouceno, to u rozumejsich zarizeni lze ocekavat (az to
stropu daneho propustnosti).

Miroslav Lachman napsal/wrote, On 09/02/09 00:08:
> A muze jeste dnes vubec vzniknout a existovat skutecne prozkousene reseni? Ja mam pocit, ze at je to cokoliv / kdekoliv, tak se dnes vyviji tak rychle, ze nez se neco da povazovat za "lety a provozem proverene", uz je to nahrazeno necim "novym jeste lepsim".

No - a to FreeBSD jeste patri k tem konzervativnejsim systemum ... ;-)

Jenze ono to bez vyvoje nejde. A jakmile se vyviji, tak se delaji chyby.

Nektere veci tu ale jsou dele a vyviji se mene a jine tu jsou a vyviji
se prekotneji. Ano, mas pravdu, ze UFS2 tu taky neni desitky let, ale i
kdyby vzniklo "na zelene louce" (a to nevzniklo) preci jen ma historii
daleko delsi nez ZFS. A to nas navic nezajima "kalendarni cas" ale
"provozni cas" a ja nepochybuju, ze UFS2 ma nasazeno daleko vic lidi a
tudiz ma "najeto" daleko vic provoznich hodin ve vetsi siri ruznych
podminek. A prestoze neni uplne bez vyvoje, ten vyvoj je tam celkem maly.

To vsechno samozrejme nic nerika o tom, jestli je ZFS objektivne lepsi
nebo ne - to je proste konstatovani toho, co je (a v jake mire)
ozkouseno praxi.

Mas pravdu, ze se vyviji cim dal zbesileji (nebo mi to tak s lety mozna
jen pripada), na druhou stranu - nevyviji se rychle vsechno a ty se
musis rozhodnout, na kterem stroji je bezpecne/vhodne/nutne/ucelne
nasadit tu-kterou featuru a u ktere v konkretnim pripade a na konkretnim
stroji vyhody rizika nevyvazuji.

Podle me je to cele o tom "nevlat s modnimi trendy". Myslim - na
dulezitych mistech. Co si davam na "servery na hrani" coz z neho pohledu
zahrnuje i "sousedske/skolni/... WWW/FTP/... servery" je samozrejme vec
uplne jina. Nekde se, nakonec, ty vyvijene veci zkouset musi.