ZFS na FreeBSD [WAS: FreeBSD fibre channel multipath a zfs]

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Tue Aug 4 00:45:59 CEST 2009

Richard Willmann wrote:
> Pozdravujem pani,
>
> prosim, rad by som niekoho kto ma s ZFS na FreeBSD prakticke skusenosti...
>
> Je to uz vhodne do produkcie? Ak ano, ktora verzia? Na co si dat
> pripadne pozor?

Na tuhle otazku neni jednoducha odpoved. Stale je ZFS oznacene jako
experimentalni a jeste tomu tak asi dost dlouho bude, na druhou stranu
pro me potreby je ZFS vyhovujici a v produkci nasazene trictvrte roku.
ZFS neni vselek a asi se nikdy nebude hodit na vsechny typy nasazeni.
Napriklad jako FS pod MySQL databazi je stale mnohem vykonejsi UFS2.
Na ZFS nejsou podporovane nektere veci, jako treba user quoty a ted
presne z hlavy nevim, jak je to s flags, jestli uz tam jsou podporovane
vsechny, nebo ne.
Takze to spis chce vedet, na co konkretniho bych ZFS chtel nasadit,
vyhledat si na FreeBSD wiki stranku o ZFS, kde je i seznam podporovanych
featur, dohledat si na webu Sunu / Solarisu, jestli to, co ZFS neumi, je
lokalni problem FreeBSD, nebo obecny problem toho ZFS... a pak zvazit,
jestli je to pro me potreby vhodne a zahajit testovaci provoz.
A kdyz uz testovat, tak ZFS v13, ktera byla mergnuta do 7.x az po
7.2-RELEASE a nebo zkusit 8.0, ale tam mohou nastat zase dalsi problemy,
ktere ani nemusi souviset se ZFS.

Na co si dat pozor? Na to, aby mel clovek po ruce vzdy funkcni zalohu
dat :) [ackoliv jsem ji za ten trictvrte rok nepotreboval, protoze se se
ZFS nestalo nic, co by me pripravilo o data]

Mirek