Prace s diskem

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Fri Mar 27 12:03:41 CET 2009

Dan Lukes wrote:

> A kdyz uz jsme u toho - jak jsme vlastne na tom s podporou GUID-style
> partitioningu ? Takova ta novinka, co vzesla ze sveta Windows. Tam pokud
> vim neni pocet casti omezen cislem 4 a mam dojem, ze FreeBSD uz snad
> podporu pro tento zpusob deleni disku take ma. Ale bliz jsem to
> nezkoumal ani prakticky ani teoreticky.

Nejaka podpora GUID (GPT) je ve FreeBSD uz pomerne dlouho (6.x?), ale
AFAIK se z toho nedalo bootovat. Marcel Moolenaar v tehle oblasti dela
posledni dobou pomerne hodne uprav, takze v 8.0 uz by pro to mela byt
plna podpora zaroven s gpart (GEOM class). V 8 je vychozi kernel
prekopany i na novy loader atd. a aktualne lze pouzivat nekolik ruznych
schemat rozdelovani disku podle toho, co je v kernelu:
	   options GEOM_PART_APM
	   options GEOM_PART_BSD
	   options GEOM_PART_GPT
	   options GEOM_PART_MBR
	   options GEOM_PART_PC98
	   options GEOM_PART_VTOC8

Zaroven MM upravil bsdlabel, takze namisto drive existujicich 8
partitions podporuje tusim 26 (zkratka celou abecedu :]).
Tolik moje teoreticke znalosti z cteni mailinglistu, v praxi jsem to
nezkousel a zatim to nemam v planu.
Pro zvedavce doporucuji procist archiv freebsd-current, freebsd-geom,
freebsd-fs :)

Mirek