fstab a adresar root

Milan Cizek cizek.milan at seznam.cz
Mon Jan 26 21:23:10 CET 2009

Ahoj,
dlouhým laborování pokus-omyl jsem chybu odhalil. :-)

> Prilis mnoho moznosti. Ukaz fstab.

# Device                Mountpoint      FStype  Options         Dump
Pass#
/dev/ad0s1a             /               ufs     ro              1       1
/dev/ad2s1b             none            swap    sw              0       0
/dev/ad2s1d             /tmp            ufs     rw              2       2
/dev/ad2s1e             /var            ufs     rw              2       2
/dev/ad2s1f             /usr            ufs     rw              2       2
10.0.254.1:/usr/backup  /mnt/backup     nfs     rw,intr,bg      0       0
10.0.254.1:/usr/home    /mnt/AP1-home   nfs     rw,intr,bg      0       0
10.0.254.10:/usr/home   /mnt/AP5-home   nfs     rw,intr,bg      0       0
10.0.254.18:/usr/home   /mnt/AP3-home   nfs     rw,intr,bg      0       0
10.0.254.34:/usr/home   /mnt/AP4-home   nfs     rw,intr,bg      0       0

Pokud zakomentuju NFS mounty, tak hned po rootu mountu nasleduje login, tak
jak to ma byt. Nejspis to kuli nim ceka, otazka je proc. Nabizi se 2
moznosti, bud se mount nedari (ano tady opravdu nemuze) nebo vadi absence
adresaru v /mnt/, které tam zatím nemam (zapomnel vytvorit). Myslim ale, ze
v prvnim pripade by mělo zafungovat "bg". Také se mi zda docela hloupe, ze
to ani v jednom pripade nevyhodi nejakou hlasku, která by člověka hnedle
nakopla, a to ani po x hodinach cekani. :-(

> Svazky, ktere nejsou "noauto" nemohou byt "nepritomne", ale i
> kdyby to bylo tohle, projevovalo by se to jinak.

Takto:
CF karta (ad0s1) obsahuje cistou instalaci, ma tedy /var i /usr. Pokud je v
systemu disk (ad2s1), tak se z nej mount i var premoutuji. Takto mi to
funguje a pokud potrebuji, jsem schopny bootnout defacto cisty system. Mohu
kartu vzit, dat do PC, a například poeditovat něco v etc.

> Nektere programy v nekterych konfiguracich nedovoli
> prihlaseni uzivatele, ktery nema domovsky adresar. Jestli je
> to pripad tve konfigurace zjistis tak, ze to zkusis.

Mam vyzkousene to, ze root adresar není vůbec potreba, jde-li o prihlaseni a
praci roota (pokud nevadi absence nastaveni).

>  > Protože / mám read-only, přesunul jsem jej do
> funkční -
>
> Zaprve nevim proc tak slozite - jestli se ti nelibi, kde
> domovsky adresar uzivatele 'root' je, tak ho proste dej jinam
> a do uzivatelske dataaze napis, kde je. Zadny symlink potreba neni.

Mas pravdu, tohle nejspravnejsi reseni me vůbec nenapadlo. :)

> A za druhe, nemyslim, ze je nejak zvlast potreba, aby byl
> domovsky adresar tohoto uzivatele zapisovatelny.

Bohuzel mam nektere aplikace, které si do root ukladaji konfiguraci/logy.
Ano, jde o spatne napsane aplikace a nejspis jedina sance napravy by byla
editace zdrojaku. To se mi ale nechce hlidat při kazdem portupgrade. Napr.
port "opendchub".

Milan