Slovo moderatora ...

Dan Lukes dan at obluda.cz
Fri Dec 5 10:12:22 CET 2008

Jaroslav Votruba napsal/wrote, On 12/04/08 11:59:
> prosim poradte mi, kde nastavit , aby se mi pri spusteni MC nespoustelo
> user menu,nemuzu to nejak najit.
> dale kde nastavim, aby se v mceditu pri vkladani textu neodskakovali radky.

Pripadla mi neprijemna uloha, ale bohuzel, neda se nic delat.

Postupne se zacina objevovat nespokojene remcani nekterych uzivatelu
konference, ze v ni zacinaji prevazovat "on-line support/helpdesk" dotazy.

A ja jim, bohuzel, musim dat za pravdu.

Ta konference byla zalozena k diskusim o FreeBSD, tedy o operacnim
systemu. Neni potiz v tom, ze se v ni obcas objevi dotaz na vec tak
uplne nesouvisejici, ale je potiz, pokud takove dotazy prevazuji. Totez
se tyka trivialnich dotazu, na ktere si lze odpoved proste precist v
manualu daneho prikazu. I takove dotazy se ojedinele objevit mohou,
nakonec, kazdy z nas ma obcas zatmeni a muze i zretelne popsanou vec v
manualu prehlednout, ale problem je stejny - nesmi to byt prilis casto.

Hacek je v tom, ze na takovehle, trivialni a/nebo v podstate nepatricne,
dotazy odpovidaji v te konferenci zkusenejsi - jenze - aby ti zkusenejsi
meli nejaky duvod v konferenci byt, musi jim taky neco prinaset. To neco
je, to, kvuli cemu ta konference byla primarne zalozena - diskuse o tom
operacnim systemu.

Treba o tom, jak a jestli lze FreeBSD virtualizovat, nebo o tom, jak na
FreeBSD a jeho ovladacich ovlivnovat pouzivani flow-control na sitove
karte, nebo dotaz na to, jestli na FreeBSD jde FTP namountovat do stromu
a pracovat s nim jako lokalnim diskem.

To jsou veci, o kterych se cesky jinde bavit nelze a kvuli nimz tu ta
konference je.

Pokud ale v konferenci zacnou prevazovat ty druhe dotazy - v podstate
nepatricne, treba jak nakonfigurovat ten ci onen third-party program,
ktery ma spolecneho s FreeBSD jen to, ze na nem taky bezi, nebo dotazy
na triviality snadno dohledatelne v manualu, pak je velka sance, ze ti,
kteri vecem rozumi vic postupne z konference odejdou. A to proste proto,
ze si v ni nebudou mit s kym popovidat o problemech, ktere pali je - a
na to, aby jen slouzili jako bezplatna poradna se vetsina vykasle. A pak
uz konference nejenze nebude slouzit svemu puvodnimu ucelu, ale dokonce
uz se v ni nepujde ptat ani na ty triviality a nepatricnosti - proste
proto, ze nebude mit kdo odpovidat. Pritom odpovedi na ty prvni dotazy
je lepsi hledat ve forech venovanych tomu konkretnimu programu (oni tam
tomu budou i lip rozumet) a odpoved na ty druhe - no proste je potreba
precist si manual.

Aby nedoslo k omylu - tohle neni dopis smerujucu pouze na Jardu Votrubu,
pokud by nahodou nekoho napadlo tohle. Za posledni tri mesice tady v
podstate off-topic dotazu padlo pomerne dost a od ruznych autoru.

Nechci timto dopisem zpusobit hadku nad (ne)patricnosti nektereho z
konkretnich threadu - at uz jsem ho shora zminil, prikladmo, jako
patricny nebo nepatricny nebo ho nezminil vubec. Jasne, ze posouzeni
"patricnosti" je vzdy subjektivni zalezitost. Ani si nemyslim, ze se
zbori svet, kdyz se, tu a tam, nejaky nepatricny dotaz v konferenci
objevi a dokonce je do konference zodpovezen. Potiz je jen v tom, aby se
takova vec stavala vyjimecne a nebyla pravidlem.

Zadam proto kazdeho aby pred tim, nez priste do konference posle nejaky
dotaz zvazil, zda je tato konference opravdu to nejvhodnejsi misto a
jestli pred tim, nez pozada ostatni o jejich cas si nemuze trivialne
pomoct sam, pripadne, zda neni vhodnejsi misto, kde se ptat. A kdyz uz
se stane, ze do konference takovy, ne zcela idealni, prispevek prijde,
zvazte, prosim, zda je opravdu nutne na nej odpovidat vsem do
konference. Pokud chcete tazateli pomoct, coz je v poradku, muzete mu
napsat primo a neni nutne tim zatezovat stovku dalsich lidi.

Verim, ze jsem se nikoho nedotknul a tato filipika napomuze tomu, aby
tato konference i nadale byla nam vsem uzitecna.

Diky za pozornost.