reinstalace bez vypadku (mirror)

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Fri Nov 7 19:47:29 CET 2008

Milan Cizek wrote:

> Dik za navod, ale je to preci jen uz trochu moc. Chci minimalizovar mozne
> riziko, takze si ten disk radeji necham privezt a nainstaluju si to pekne v
> klidu vcetne otestovani. Pak ho tam zase někdo prilezitostne doveze. Takle
> by tam na to cekali a to by nebylo dobre. :-) Ještě jsem se chtel zeptat,
> ten puvodni mirror mam před vyjmutim disku zrusit nebo ho tam klidne muzu
> nechat a jen si vyndat disk? Byl bych radeji pro druhé reseni, pokud v tom
> není nejaky hacek. Fstab edituju dalkove opravdu nerad. :-) Stejne tak az
> [...]

Nevim, nakolik je zamysleny server hot-swap a zda hodlate vyndavat disk
za behu systemu, nebo s vypnutim (i ten hotswap lze, ale napriklad na
Sun Fire X2100 je potreba disk ze systemu odebrat pomoci atacontrol detach)
Jakmile se disk ze systemu odebere, gmirror bude ve stavu DEGRADED a v
tomto stavu pokracuje "vesele" dal, neni potreba nic upravovat.
Pokud se tedy budeme bavit o gmirroru, ktery se jmenuje gm0 a je
sestaven z disku ad4 + ad6 a mame v planu odebrat ad4 (ad6 zustava
soucasti gmirroru), tak bych to videl asi nasledovne:

1) vyjmout ad4
2) 'gmirror forget -v gm0' - odebrani informace o chybejicim disku z
gmirroru (po pripadnem znovuvlozeni disku ad4 nedojde k automaticke
synchronizaci). Gmirror bude ve stavu COMPLETE i kdyz bude pouze z
jednoho disku (ad6)
3) privezeny disk ad4 "ocistit" od gmirroru (smazat metadata z
posledniho sektoru) - tedy pripojit ho do fungujiciho stroje s FreeBSD a
prikazem 'gmirror clear -v ad4' (pokud bude i v tomto jinem stroji
dostupny pod oznacenim ad4)
4) provest novou instalaci na tento disk a vytvoreni noveho gmirroru,
ktery bude slozen pouze z jedineho disku

A zde nastava trochu komplikace, pokud se puvodni gmirror jmenuje gm0 a
na nove instalaci udelame take gm0, pak tyto dva disky patrne nelze
vlozit do stejneho stroje (tuto situaci jsem netestoval, tak nevim presne).
Moznosti jsou tedy dve - na nove instalaci pojmenovat gmirror jinak (ale
proc si zavadet nekonzistenci, pokud se nam na vsech strojich jmenuji
stejne) a nebo mit na druhem konci u serveru nekoho, kdo bude schopen na
puvodnim disku gmirror zrusit (coz by patrne vyzadovalo nabootovat z
LiveCD a opet smazat metadata 'gmirror clear -v ad6'. Timto krokem
nedojde ke smazani dat, pouze smazani metadat z posledniho sektoru.

5) disk s novou instalaci vlozit do serveru spolecne s puvodnim diskem,
ktery jiz neni soucasti zadneho gmirroru
6) system nabehne z nove instalace a az si vsechno otestujeme, muzeme
ad6 priradit do noveho gmirroru prikazem 'gmirror insert -v gm0 ad6',
tim se zaroven spusti synchronizace

A to je vse... s fstab neni potreba vubec manipulovat, pokud obsahuje
informace o tom, ze mountujeme zarizeni gmirroru. Pak se zkratka jen
ubiraji / pridavaji disky do gmirroru a fstabu se to nijak netyka.

snad jsem na nic nezapomnel

Mirek