reinstalace bez vypadku (mirror)

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Thu Nov 6 11:32:17 CET 2008

Cizek.Milan wrote:
> Ahoj,
> mam stroj, ktery potrebuju preinstalovat. Nechci delat upgrade, take mam predstavu o prerozdeleni partition. Stroj je fyzicky jinde (daleko) a jeho odstavka by byla kriticka. Moznost docasne nahradit jinym strojem by byla komplikovanejsi a hlavne pracnejsi. Stroj  ma 2 disky v gmirror. Napadl mne tedy nasledujici postup...
>
> 1) roztrhnout gmirror a jeden disk1 si nechat privezt.
> 2) provest na nej novou instalaci s konfiguraci.
> 3) vzit disk1 zpet (disk2 vyndat) a restart
> 4) test.
> [...]

Je to realne a neco podobneho jsem nedavno delal.
Ono by to v podstate slo i bez nutnosti fyzicky vyndavat disky. Staci
ten jeden odebrat z gmirroru, prerozdelit oddily, pripojit (mount) ho
jako samostatny disk, instalaci udelat lokalne (nastavit si
DESTDIR=/kde/mam/ted/disk) at uz kompilaci z /usr/src, nebo si stahnout
potrebne soubory napriklad z
ftp.freebsd.cz:/pub/FreeBSD/releases/amd64/7.1-BETA2/base/  (k tomu
jeste manpages, kernels, catpages...), pak treba chroot do toho noveho
prostredi, upravit si tech par veci v /etc, v /boot/loader.conf a tak dale.
Nainstalovat si zde potrebne baliky z ports, vyskocit chrootu,
zkopirovat konfiguracni soubory a data a pak nastavit na tom disky, ze
ktereho to ted bootuje (ten je v gmirroru), aby se mountovalo z druheho
disku.
Po rebootu se tedy nacte system z druheho disku, ktery neni v gmirroru.
Puvodni gmirror lze pak zrusit, vytvorit novy z toho druheho (nove
nainstalovaneho) disku, upravit zase fstab a znovu rebootovat. System
nabehne z gmirroru, ktery je tvoren pouze jednim (druhym) diskem.
Pokud je vse OK a data z puvodniho disku nejsou potreba, tak staci tento
disk pridat do noveho gmirroru a nechat ho synchronizovat.
Takze se to s "trochou stesti" da cele zvladnout vzdalene a bez cizi
lokalni pomoci a bez vyndavani disku.
Pokud je k dispozici nekdo, kde muze treba lokalne zmenit poradi
bootovani disku v BIOSu, clovek se pak muze vyhnout saskovani s fstab a
mountovanim, pokud ma server nejaky remote management, je situace zase o
neco jednodussi.
Kazdopadne se vyplati si tohle cele nejdriv krok za krokem vyzkouset na
nejakem lokalnim stroji.
A hlavne zalohovat, zalohovat, zalohovat :o)

Mirek