ZFS na FreeBSD 7.0

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Tue Jul 8 17:20:43 CEST 2008

Tomáš Popovic - Web in line wrote:

[...]

> Chcem skusit ZFS na 7.0 chcem sa predom spytat ake s tymto mate
> skusenosti, co som si cital manualy, clanky tak to vyzera velmi dobre,
> co sa tyka rychlosti, aj pridavania dalsich diskov, taktiez ak mi
> odide jeden disk nemam data v prdeli a to pri relativne dost dobrej
> stabilite a rychlosti. Isteze nieco podobne sa da dosiahnut aj raidom,
> no stabilita dnesnych soft. raidov ma moc neuchvatila, niekedy to vydrzi
> peknu dobu
> niekedy to padne po pol roku ...
>
> Takze sa chcem spytat ako to je v praxi, za kazdy nazor budem vdacny ...

V podstate je to tak, ze se o ZFS pisou same pochvalne clanky, ZFS je
opravdu velmi zajimavy system. Ovsem ZFS jeste neni to, co je ZFS na
FreeBSD. V teto kombinaci prichazi ZFS o to nejdulezitejsi - stabilitu.
Proto je ve FreeBSD ZFS oznaceno jako experimentalni a jen tak se do
produkce nedostane. Zminkach o padech systemu jsou plne mailinglisty
(stable, current, fs)
Na druhou stranu u ZFS velmi dobre funguje zakon schvalnosti - kdyz jsem
ho testoval, nepodarilo se mi system shodit ani jinak dostat do nejakeho
"spatneho stavu". Z cehoz vyplyva, ze nestesti na me ceka az v okamziku,
ze to pustim nekam do produkce :o))

Takze pokud bych se mel o nasazeni ZFS nekde rozhodovat, tak ja bych to
klidne zkusil nasadit, ale za predpokladu, ze budu mit minimalne mesic
moznost to nechat jet v identickem provozu, jako ma byt produkcni
nasazeni s tim, ze kdyz to padne a dojde treba i ke ztrate dat, tak se
nic nedeje a neni problem to cele zrusit. Urcite bych to ale do provozu
nepustil s tim, ze to nainstaluju, vyzkousim jedno odpoledne ze to
funguje a tim to prohlasim za stabilni.

Navic by se asi vyplatilo spis nainstalovat nejposlednejsi 7-STABLE nez
7.0-RELEASE, mam takovy pocit, ze tam PJD commitoval nejake upravy.

Mirek