PAE 4GB

Dan Lukes dan at obluda.cz
Mon Jul 7 20:33:07 CEST 2008

Lubomir Majersky wrote:
> 	Pamat uz vidim na plnych 4GB, co je sice fajn, ale vzhladom na to, co
> som si precital (viac negativ nez pozitiv na PAE - su to vsak nazory z
> roznych konfer) neda mi, aby som sa neopytal, ci je lepsie ked prejdem
> na platformu amd64?

	Hlavni potize PAE se tykaji spoluprace s hardwarem, zejmena pri pouziti
DMA. Nektere ovladace proste nejsou napsany s ohledem na PAE, jine treba
jsou, ale zas az tak moc se to nepouzivalo a tudiz netestovalo a neodladilo.

	EM64T/AMD64 je v tomhle ohledu (mene pouzivalo tudiz mene odladilo) na
tom trochu podobne - i kdyz preci jen o neco lepe.

	Z techle dvou moznosti bych po chvilce vahani nejspis PAE nezvolil.

> 	S platformou amd64 vsak nemam ziadne prakticke skusenosti a preto mozno
> blba otazka. Samozrejme, tych otazok by bolo viac, ale aspon jedna
> uvodna. Je instalacia taka ista, alebo sa lisi od i386-kovej platformy?
> Ak sa lisi, tak aspon strucne, v com?

	Je hodne podobna. A cim vic se tvoje nastaveni systemu (vcetne
konfigurace jadra) blizi defaultnimu tim vic je stejna.

> 	Uvazujem vsak aj nad tym, ze to ponecham na platforme i386 bez PAE, ale
> skoda nevyuzit tych 4GB...

	Nejde tak ani o tech celkem 3000 uzivatelu jako o to kolik jich bude
delat najednou - a co. A jak velky prichozi provoz ocekavas a jak
narocne sisi vymyslel zpracovani jednoho dopisu.

	Popravde receno, na vetsine serveru nas driv nez pamet zacala trapit
pruchodnost diskoveho systemu.

	S timhle na mysli bych ja opravdu vahal, jestli radsi ozelet to necele
GB pameti nebo zariskovat s AMD64. On ten risk ve skutecnosti nebude zas
az tak velky, ale o me je znamo, ze jsem znacne konzervativni ...

	V zasade mezi Skylou a Charibdou. Bud' driv narazis na nedostatek
pameti a pak te AMD64 nemine. Nebo driv narazis na strop diskoveho
systemu - a pak tam budes davat nejaky ten RAID radic a budes tam muset
dat takovy, aby pro nej byly pro AMD64 ovladace. A pri ten mizive
podporovanosti slusnych RAIDu na FreeBSD bych tohle rozhodne prozkoumal
predem. Teda - RAIDu je podporovano dost - ale RAID ke kteremu
neeexistuje management a mnohdy ani upozorneni ze nejaky disk jde do
kytek je dost pateticka hracka a ne hardware pro velky produkcni server.