Vymena disku v systeme

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Thu May 8 01:31:57 CEST 2008

Marian Cerny wrote:

> Pocas tejto diskusie som si uvedomil, ze sa mi javi logicke umiestnit do
> RAID 1 (napr. gmirror) disky roznych znaciek. Vecsinou sa v navodoch na
> RAID spominaju totozne disky (s tym, ze to funguje aj s roznymi, ale
> vyuzije sa kapacita velkosti minima kapacity diskov). Je nejaky dovod,
> preco by som sa mal roznym diskom v RAID 1 vyhnut? Doplnim, ze HW RAID
> zatial nikde nemame, ale ak by s tym mohli byt problemy v HW RAIDe, tak
> ma to tiez zaujima.

Mel jsem asi trikrat v zivote sestaveny gmirror ze dvou ruznych disku
("stejna" velikost, jine znacky). Jednou byl problem s tim, ze vymeneny
disk jine znacky byl mensi, nez puvodni a tak se do gmirroru "nevesel".
Muselo se to tedy udelat jinak.
Jinak treba Seagate a Samsung v jednom gmirroru nebyl problem.

Od jiste doby na serverech sleduji pravidelne SMART - do periodic jsem
si pridal weekly report, ktery mi udela diff SMARTu z minuleho tydne a
toho aktualniho. Plus k tomu mam v grafu MRTG jeste zachycenou teplotu
disku, pocet realokovanych sektoru, pocet diskovych operaci za sekundu a
objem prenesenych dat za sekundu (zprumerovano).

Zkousel jsem SMARTem monitorovat i nejake SCSI disky, ale delalo to
bordel a vracelo nesmysly.

Z osobni zkusenosti mi nejvice vyhovuji disky Hitachi, s WD nemam zadne
zkusenosti a Seagate a Samsung u me maji tak nejak "stejnou" poruchovost
s tim, ze Samsung maji vyrazne nizsi teplotu (alepson ty modely, co jsem
tenkrat poridil ja).

Mirek