dotaz ohledne postfix a DNS

Zdeněk Kolařík zkolarik at miastudio.cz
Mon Apr 21 14:39:59 CEST 2008

Dan Lukes napsal(a):

> 	No to by, samozrejme, v poradku nebylo. HELO nema s problemem cokoliv
> spolecneho.
Pokud postfix nema zapnutou volbu
reject_invalid_helo_hostname nebo nejaky podobny test, ktery prave udaj
z HELO vyhodnocuje.
To puvodni tazatel neuvedl.
>  Problem je v tom, ze IP adresa 193.222.130.1 ma jmeno
> okmail.oksystem.cz, ale zadna z adres jmena okmail.oksystem.cz neni
> 193.222.130.1. Coz je spatne zs principu a nezavisle na tom pro co se ta
> IP pouziva.

Pak jsem tedy spatne pochopil hlasky postfixu v logu.

Apr 18 10:30:50 postak postfix/smtpd[76414]: warning: 193.222.130.1:
address not listed for hostname okmail.oksystem.cz
Apr 18 10:30:50 postak postfix/smtpd[76414]: NOQUEUE: reject: RCPT from
unknown[193.222.130.1]: 450 Client host rejected: cannot find your
hostname, [193.222.130.1]; from=<nejakejpan at oksystem.cz>
to=<kemenaserver at keytec.cz> proto=ESMTP helo=<okmail.oksystem.cz>

Pochopil jsem to cele tak, ze "ns.oksystem.cz" je v DNS radne
registrovan dopredne, ale ne zpetne.
ns.oksystem.cz.         3600    IN      A       193.222.130.1

# dig -x 193.222.130.1
1.130.222.193.in-addr.arpa. 3600 IN     PTR     okmail.oksystem.cz.

Kdyz tedy zpetny dotaz vrati to "spravne" jmeno, kterym se server hlasi,
a prece se to
postfixu nelibi, nenapadlo me nic jineho, nez zkusit pouzit jeho
skutecne jmeno.
> 	To je cele. Pravdepodobna chyba je to prvni - ve skutecnnosti dotycny
> spravce nechce, aby se 193.222.130.1 jmenovala okmail.oksystem.cz,
> protoze to je jiny stroj poskytujici jine sluzby (a neni tedy se strojem
> na adrese 193.222.130.65 zamenny).

Pak by bylo lepsi, aby oksystem pouzival svuj prijimaci server i k
odesilani.

> 	No, tak ja zase ne. Chybne nakonfigurovanych nameserveru je pomerne
> malo a kdyz uz se takovy najde, vetsinou staci jeden mail jeho spravci,
> ktery chybu opravi. Nema ji tam totiz zamerne a nakonec je rad, ze ho
> nekdo upozornil. Jde o jeden az dva pripady mesicne.

V nekterych pripadech se zadne zmeny nedovolate. Adresa uvedena v SOA
zaznamu proste neexistuje.
Take jsem se u jedne velke ceske firmy nedomluvil, protoze jejich
spravce DNS nereflektoval na specificke potreby
jedne z firem, kterym spravuji postovni server. Prestoze maji v
republice stovky dealeru pripojenych pres VPN,
na svych DNS serverech, dostupnych uvnitr teto VPN maji nekdy jine udaje
(napr. prave o postovnich serverech)
nez na verejne DNS v Internetu.
Vlastni verejnou DNS a vlastni postovni server zatim skoro nikdo z
techto dealeru nema, takze to tu velkou firmu zatim moc netizi.
Pokud ale potrebuje byt server napojen zaroven do VPN i do Internetu,
vznikaji zbytecne problemy. Napriklad nemohu
uvnitr LAN zridit jednu DNS cache, ktera se dotazuje napred do VPN a pak
do Internetu, protoze udaje z VPN
nejsou vzdy spravne. Zvlaste, kdyby tu DNS cache pouzival i ten verejny
mailserver, atd.

> 	No, takhle je to zase trochu vic prace pro me, ale od toho tu jsem. A
> vysledek za to stoji.

Ne vzdycky (viz vyse). Zapnuti kontroly reverznich zaznamu doporucuji
dobre uvazit i autori manualu
a tvurci postovnich programu. Je to doposud (a vypada to, ze jeste
chvili bude) problem na celem svete.
Dobre nakonfigurovany system (tam je treba si dat vic prace) se bez
tohoto jedineho testu urcite dobre obejde.

--

Zdeněk