Vypalovani - pokracovani

Kaminar Kaminar at seznam.cz
Sat Apr 5 12:49:41 CEST 2008

Zdravim,

vracim se ke svemu problemu s vypalovanim s tim, ze jsem provedl
nektere pokusy podle rad, ktere tu zaznely.

Nejprve k vypalovani CD:
------------------------

Zatim jsem se dostal jen k te DVD vypalovacce, ktera je pod FreeBSD
R6.1. Co se tyce toho problemu, ze nebylo ve frontendech XCD-roast a
K3B videt zcela nove CD-RW Verbatim, tak to snad byla jen nejaka vec
tech frontendu. Po vypaleni pod Win (na jinem pocitaci) to konkretni
CD-RW je pod FreeBSD citelne a na jine CD-RW jsem zapisoval bez
problemu (i kdyz to nebyly nove disky).

Nastaveni "hw.ata.atapi_dma" nema na tomto pocitaci zadny vliv (krome
zmenseni prenosove rychlosti).

Pri vypalovani na CD-RW pomoci burncd jsem mel urcite problemy pri
mazani.

$ burncd -e -v -f /dev/acd0 -s max blank

Program nechtel skoncit. Stav procesu z ps byl "S+". Po nasilnem
preruseni se CD-RW jevilo jako smazane.

A vypsat informace pomoci burncd se mi nepovedlo vubec:

$ burncd -f /dev/acd0 msinfo
burncd: ioctl(CDIOREADTOCHEADER): Input/output error

Jinak vypalovani s burncd chodilo bez problemu. Snad jediny problem
byl v tom, ze pokud jsem chtel vynutit DAO, tak to neslo. Ale to je
asi proto, protoze ta mechanika neumi DAO pro CD(???). Pod Win to take
nabizi pouze SAO nebo TAO. Coz me docela prekvapuje, ze neumi DAO pro
CD. Pro DVD v rezimu DAO pali.

Jinak K3B (pouzivajici cdrtools) nema s CD problemy ani s mazanim a
vse probiha bez problemu.

Zda se tedy, ze s vypalovanim CD nejsou vetsi problemy, i kdyz by me
zajimalo, proc se mi nepovedly, nektere akce s burncd, napr mazani a
info. Netusite nekdo, jake zadrhely by tam mohly byt?

Vypalovani DVD:
---------------

A ted k vypalovani DVD. Problem byl, ze zapisovana data se na DVD
vypali bez problemu, ale pak se v K3B zarazil na vyprazdnovani cache a
tam setrva cca 6 minut.

Vyzkousel jsem paleni z prikazove radky pomoci growisofs a problem se
opakuje. Palil jsem na DVD-RW v rezimu incremental sequential. Zde
jsou nektere pokusy pri paleni dat cca 11MB (image "dvdzk" vytvoreny v
K3B - tedy neprimo vytvoreno pomoci mkisofs). Po hlasce "/dev/pass0:
flushing cache" nastane ta cca 6 minutova pauza.

1. pokus:

$ growisofs -dvd-compat -Z /dev/cd0=dvdzk
Executing 'builtin_dd if=dvdzk of=/dev/pass0 obs=32k seek=0'
/dev/pass0: FEATURE 21h is not on, engaging DAO...
/dev/pass0: reserving 5446 block, warning for short DAO recording
/dev/pass0: "Current Write Speed" is 4.1x1352KBps.
    6389760/11153408 (57.3%) @1.4x, remaining 0:03 RBU  14.3% UBU   2.0%
builtin_dd: 5456*2KB out @ average 1.2x1352KBps
/dev/pass0: flushing cache

(stav procesu je z "ps" v "S+")

2. pokus:

$ /usr/bin/time -h growisofs -Z /dev/cd0=dvdzk
[...]
   10878976/11153408 (97.5%) @2.0x, remaining 0:00 RBU   0.9% UBU   2.0%
builtin_dd: 5456*2KB out @ average 1.3x1352KBps
/dev/pass0: flushing cache
        7m26,82s real           0,04s user              0,12s sys

3. pokus: (zde jsem zkusil vnutit rychlost 4x)

$ /usr/bin/time -h growisofs -speed=4 -Z /dev/cd0=dvdzk
[...]
builtin_dd: 5456*2KB out @ average 1.6x1352KBps
/dev/pass0: flushing cache
        7m26,74s real           0,01s user              0,14s sys

Cele mi to pripada, ze mi to pali pouze 2x rychlosti a nejde donutit k
4x. Zkusil jsem to same na stejny disk vypalit na jinem pocitaci na
jine vypalovacce pod Win a pri 2x rychlosti se doba paleni shoduje s
dobou, kterou vypalovani trva pod FreeBSD. DVD disk ma umet 4x.
Mechanika by podle informaci mela byt take schopna palit 4x. I presto
lze ve FreeBSD nejak zjistit podporovane rychlosti mechaniky?

Muj nazor tedy je, ze se nedari donutit palit 4x. Nemam tedy primou
otazku, ale spis cekam zase na nejake rady typu, kde by mohl vezet
problem a co zkusit.

Jeste bych mel jeden dotaz. Ten image dvdzk, ktery jsem vytvoril v K3B
obsahujici dva soubory, Nero odmita vypalit na DVD a tvrdi o nem, ze
je to image vyzadujici CD-R. V K3B byl image vytvoren jako DVD datovy
projekt. Co je to za chybu?

Karel