nepristupnost stroje

Jaroslav Juha juha at juhacr.net
Tue Feb 5 22:14:59 CET 2008

----- Original Message -----
From: "Jozef Babjak" <jozef.babjak at gmail.com>
Subject: Re: nepristupnost stroje

> Ked uz sme zasli az na HW uroven (t.j. off-topic), dovolim si este jednu
> okrajovu otazku: man notebook s procesorom 1.1GHz, 512MB RAM a
> 20GB diskom, ktory ma 4000 otacok za minutu a je rel. starsieho data
> vyroby (t.j. z cias, ked Intel Pentium III Mobile 1.1GHz bol vrchol
> techniky).
> Zda sa (t.j. neviem to podlozit ziadnymi cislami, iba tym, ze "pamate je
> zvycajne dost" a "rychlost procesora je akceptovatelna", a teda zostava
> disk), ze tento disk je performance botleneck. Uvazujem preto o jeho
> [...]

Nejakou dobu jsem se poradne nedostal z casovych duvodu k delsimu procitani
mailing listu, proto reaguji takto pozdeji, nicmene chci se podelit o
zkusenosti s vymenou disku (snad neprichazim tak moc "s krizkem po funuse"
vzhledem k vyse uvedenemu dotazu ;-)

Mam uz dva a pul roku HP Compaq nc6120, kde byl od zacatku snad nejpomalejsi
komponentou prave disk, proto kdyz jsem uvazoval, jak notebook vylepsit,
padla volba prave na hdd, kde neslo ani tak o kapacitu (puvodne 60 GB, nyni
80 GB), ale prave o otacky. Puvodne tam byl Seagate v distribuci od HP na
5.400 rpm, nasledne jsem jej vymenil za Seagate Momentus 7.200 rpm a na
vykonu je to velmi znat, puvodne jsem mel cca 16,5 MB/s dle benchmarku, nyni
dosahuji 35 MB/s, takze narust vykonu je vice nez znatelny, sluselo by se
asi dodat, ze mam v notesu PATA rozhrani...

Disk ani nema o tolik vyssi spotrebu, resp. tech asi 5 W, ktere si vezme
nejsou oproti puvodni spotrebe (neznamo kolik) na vydrzi nikterak znatelne,
vyssi spotreba by mela byt asi jen v seeku, naopak pri necinnosti je diky
novejsi elektronice pravdepodobne i uspornejsi, nezli 5.400 rpm puvodni
disk.

Jediny problem, na ktery jsem narazil je chlazeni. Disk sice neni uvnitr
notesu v miste, kde by byl nejaky vyznamnejsi zdroj tepla, avsak kdyz jsem
si na dovolene (pod stanem v Jiznich Cechach ;-) nasel cas a pri pripojeni
do APC Travel Power v aute instaloval na kline betu Windows Server 2008 na
vyzkouseni (vim, jsme zde na mailing listu FBSD, ktere take vyuzivam na vice
strojich a mam jej velmi rad, ale rozhled je preci jen dulezity, nijak se
tim nechci priklanet k Windows Server... ;-), tak se mi po teto instalaci
notes pocal vypinat prave kvuli prehrivani disku, ponevadz behem instalace
dostaval pomerne slusnej zahul... Takhle se mi vypnul jeste jednou pri
nejake narocnejsi cinnosti, uz si ale nevzpominam, o co slo..., snad to byl
MS Virtual PC a opet neco s Win Server+Exchange.. Pro bezne pouzivani ale
neni event. vyssi zahrivani v zatezi nikterak limitujici, takze at uz by byl
disk kdekoliv uvnitr notesu, resp. vedle cehokoliv, tak bych ty dva pripady
snad i zanedbal... Preci jen Windows Server 08 je staven na ponekud jine
zelezo a nelze se v takovem pripade notebookovemu disku az tolik divit, ze
to neustal s "chladnou hlavou"...

J.

P.S. mozna je tento prispevek trosku moc off-topic, tak snad alespon "ke
kaficku"... ;-)