freebsd vs solaris

Radim Kolar kolar.radim at gmail.com
Wed Oct 17 00:21:32 CEST 2007

> solaris na x86 je imho docela nesmysl, solaris je OS zalozeny na predpokladech
> jako jsou rychle context switche, urcita architektura pameti etc.
> x86 ma hodne veci opacne, to imho nebude nikdy optimalne fungovat
je fakt ze solaris je jemne pomalejsi nez linux na intelu (~ 5%),
porad rychlejsi nez freebsd 6.1 v databazovem testu, ale vyrazne
rychlejsi nez linux na sparkach (~ 20%). I kdyz za ty extra features
Solarisu bych tech 5% rad obetoval, kdyby to nebyl tak tezkopadnej
system na administraci.

> to jako fakt? to se mi moc nezda... dyt by tam nic nefungovalo...
http://developers.sun.com/solaris/articles/stdio_256.html

Linuxova komunita je na Solaris nastvana protoze se Sun snazi lidi
premigrovat z Linuxu
na Solaris (urcite jste videli reklamy), ale pokud bude Solaris tak
tezkopadnej jak doposud je (Pracuje se na Debianu se Solaris kernelem)
a drivery na x86 nebudou, tak nejaky masovy prechod v zadnem pripade
nehrozi protoze pri migraci z RHEL budete muset upgradovat HW (potreba
vice RAM), ozelit nejakou funkcionalitu Linuxu (firewall,bw shaping) a
hlavne pretrenovat adminy a zlomit jejich odpor administrovat tento
system.

> Po urcitom mnozstve praktickej
> administracie a urcitom mnozstve teoretickeho studia (kazde samo o sebe
> je nepostacujuce) mi Solaris 10 pride ako velmi admin-friendly, s dobrymi
> administracnymi toolmi a dobrou dokumentaciou.
Je to otazka ROI. Pretrenovani adminu na Solaris bude drahe, krom toho
solaris adminu je mene a tudiz budou chtit vice penez. Dokumentace
Solarisu opravdu dobra je, ale dokumentace ten system adminovat
nebude. Otazka stoji: vydelam vice penez kdyz budu mit na x86 masinach
misto BSD Solaris? V soucasne dobe tezko, rozhodne bude s nim na x86
vic problemu nez s BSD (drivery, problemy s kompilaci software, atd).
> Rozhodne viac admin friedly ako ktorykolvek Linux.
to tezko, gentoo, debian a ubuntu jsou docela dost admin friendly. Az
bude v Solarisu emerge...

Ja si totiz pohravam s myslenkou zda je lepsi podporovat (cti
sponzorovat) portovani veci ze Solarisu do BSD nebo naopak. Volba mezi
FreeBSD6 vs Solaris 10 je naprosto jasna,
ale freebsd 7 ma ZFS, DTRACE, RBAC, podstatne lepsi scheduler a bude
mit i superpages, UFS + GJOURNAL, ma lepsi firewall, sitovani a umi bw
shaping. Solaris ma oproti tomu podporu Xenu, Linuxu, zones, beha na
nem Oracle a to i Linuxovy a NFS4. No tezka volba.