nizky vykon diskovych operaci ?

Jan Dusatko jan_dusatko at post.cz
Tue Oct 9 20:40:49 CEST 2007

Ahoj,
Obecne lze k propustnosti rict nasledujici. Protoze u vetsiny
disku je stale sprazeno vystavovani s otackami disku, je mozny
nasledujici hruby vypocet. Pristup ke kontinualnimu bloku dat
na disku znamena:
- vystavit hlavicku (zabere priblizne jednu otacku)
- najit zacatek dat (statisticky zabere pul otacky)
- data nacist (zabere jednu otacku)

t(bloku dat)=rotation latency+positioning time+read/write time

jinak tedy:
trand(bloku dat)= (30/RPM)+(60/RPM)+(60/RPM)
tlin(bloku dat)= (30/RPM)+(60/RPM)

TMTR (Theoretical Maximum Transfer Rate) pro nahodny pristup
pak vychazi jako:
TMTR rand=(byte na sektor*pocet sektoru na stope)/trand

TMTR (Theoretical Maximum Transfer Rate) pro linearni pristup
pak vychazi jako:
TMTR lin=(byte na sektor*pocet sektoru na stope)/tlin

V pripade RAID0 nebo jinych RAID pouzivajicich Round robin pro cteni
staci vynasobit tuto rychlost poctem datových disku a je znama informace
o celkove propustnosti diskoveho pole. Samozrejme, dalším omezenim pak
je sbernice.
Existuji algoritmy, optimalizujici pristup na datovy prostor vzhledem
ke geometrii disku, dalsi maly plus udela cache (drzi data v pameti
pro strycka Prihodu). Cache systemu a/nebo radice je naopak nevyhodou
pro velke mnozstvi databazovych serveru.

Tolik teorie ;o)

Honza