pc s vice disky - nikoliv OT ale aktualni zalezitost

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Mar 14 12:45:37 CET 2007

freebsdML at quasan.com napsal/wrote, On 03/14/07 11:01:
> K puvodnimu dotazu na domaci server s fbsd a vice disky. Situace je dnes
> u fbsd takova, ze zadne rozumne reseni tohoto problemu po strance
> software neni.

	"Rozumnost" reseni je ovsem funkci pozadavku a zalezi co clovek chce.

	Specializovane hardwarove zarizeni by melo byt vzdy efektivnejsi pri
reseni uloh, pro ktere bylo navrzeno, nez softwarova emulace generickym
procesorem. Teda - pokud nejde o nejaky smejd nebo natolik stare reseni,
ze ho vyvoj v oblasti obecnych procesoru predehnal. Nebo, prinejmensim,
je hardwarove reseni stejne efektivni, ovsem s tim, ze genericky
procesor pocitace zustane podstatne mene zatizeni a tim je volnejsi pro
reseni jinych uloh.

	Je ale prakticky jiste, ze hardwarove reseni bude drazsi.

	Takze, na vyber je. Ano, mozne, ze odpovedi na otazku nebude "FreeBSD".
A tom s tebou naprosto souhlasim - no a ? Cetl jsem licencni ujednani -
nic takoveho jako "nebudes vzyvati jinych bohu" tam neni.

> Dalsi nepresnost zde uvedena byla v max velikosti filesystemu pro ufs2.
> Je pravdou, ze fdisk neda vic jak 2TB, ale existuje gpt, kterym lze
> udelat treba i 5TB.

	No to je predevsim proto, ze se tu trochu michaji hrusky a jablka.

	RAID (at uz hardwarovy nebo softwarovy) a nektere dalsi zde zminene
systemy jsou "prostredek pro vytvareni nejakeho diskoveho prostoru". To
ma nejake vlastnosti a limity (maximalni velikost, moznost dynamicke
zmeny velikosti a podobne).

	UFS, FAT, NTFS a podobne jsou filesystemy - a ty se delaji na nejakem
takovem diskovem prostoru. Tyto filesystemy maji nejake vlastni limity.

	Jina vec je, ze pokud se nekdo pta, jak udelat nedeleny 120TB prostor
pro ukladani dat, pak ho zajima mensi z obou limitu - co je mu platne,
ze GPT mu vyrobi obrovsky diskovy prostor, kdyz nema vhodny filesystem,
ktery by na nem mohl vytvorit ...

> Nekdo zde psal, ze na multimedialnich datech az tak v pripade jejich ztraty nezalezi.
> Nemohu souhlasit

	Samozrejme, ze to je nesmysl. To je treba chapat tak, ze jemu na nich
nezalezi. Dulezitost konkretnich dat je zcela individualni zalezitost.

> Na konec to shrnu: pokud chce nekdo provozovat relativne velkej datovej sklad na fbsd s rozumnym zabezpecenim(raid5) tak at pocita s investici do radice popr. pocka
> Pokud dotycnemu na OS nezalezi tak necht s klidnym srdcem pouzije nejake linux distro jemu sympaticke a muze vyresit svuj problem hned a bez dalsich investic.

	Presne tak nejak ...

AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz,dan at kolej.mff.cuni.cz