zatuhnuti systemu po odebrani disku

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Tue Jan 23 21:45:39 CET 2007

Jak jsem tu pred par dny psal o zapisu a naslednem mazani velkeho poctu
souboru na disk (gmirror), tak dnes jsem byl v serverovne odebrat vadny
disk, ktery pujde na reklamaci. Co me ale zarazilo je to, ze kdyz disk
pri prvni chybe (vice jak tyden zpatky) uplne zmizel ze systemu (nebyl
videt ani prikazem atacontrol list), tak system bezi naprosto bez
problemu dal (coz je podle me ocekavany efekt, kdyz jsou to dva disky v
kompletnim gmirroru - tedy ad4 + ad6 tvori zarizeni gm0). Tak tomu bylo
dle mych realnych zkusenosti ve verzi 6.1 i 6.2-RC1-p1. O vikendu jsem
na tom serveru upgradnul na 6.2-RELEASE (toho casu uz jel jen na jednom
disku - ad4, druhy byl s gmirroru kvuli chybam vyloucen samotnym systemem).
Dnes jsem prisel k servery, pripojil konzoli, prikazem atacontrol detach
disk "odpojil", jeste par minut jsem na serveru dal pracoval a pak jsem
obesel rack a vytahnul suplik s diskem, vratil se k monitoru s
klavesnici a zjistil, ze system uplne zatuhnul a musel jsem ho natvrdo
restartoval.
To mi prijde jako dost podivne chovani v pripade, ze system ten disk
nijak nepouziva, disk byl rucne "odpojen" prikazem atacontrol a pritom
pri "havarijnim odebrani" a naslednem rucnim vydani a opetovnem zandani
disku system bezel, okamzite nadetekoval disk a zacal ho zase
synchronizovat do mirroru (tak tomu bylo pred tydnem).

Je tohle chovani (zatuhnuti systemu pri odpojeni nepouzivaneho disku)
"normalni"? Nebo je to nejaky novy bug v 6.2-RELEASE? (nevite nekdo
takhel z hlavy, jestli mezi RC1 a RELEASE probehla nejaka uprava v casti
kodu, ktera by se toho mohla tykat?).

Jedna se o server Sun Fire X2100, ktery ma mit HotSwap disky

Miroslav Lachman