FreeBSD a fakeraid

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Wed Dec 20 13:23:57 CET 2006

Lada 'Ray' Lostak wrote:

> Tohle jsem taky resil... Ale uz jsem parkrat zazil problemy s bootovanim
> SW RAIDu (povazuju je za spolehlivejsi nez tyhle fake udelatka) - tj.
> jak to BIOS nacte. Takze jsem obvykle skoncil u separe disku na
> root/boot + zbytek v RAIDu. Resp. na root jde udelat mirror, s tim BIOS
> nema problem (pominuli, ze pri padu jednoho nemusi korektne najectr z
> druheho), ale tady jsem limitovanej mistem/poctem disku. Vic nez 4
> hotsqap disky do 1U nenacpu (3.5").
>
> Pripadne pouzit IDE flash na boot a nechat ji read only. Ale to je zase
> takovej hack :(

> [...]

Na vsech serverech, co jsem instaloval za poslednich 6 mesicu jsem
nasadil gmirror uplne bez problemu. Konfigurace mi prijde naprosto
primocara a diky problemum s HW (ASUS RS120) mam i zkusenosti s chovanim
gmirroru v pripade vymeny vadneho disku / resynchronizace atd.
S bootovanim nebyl zadny problem - pokud board (BIOS) umi pouzivat vice
zarizeni s nastavenou prioritou - pokud je to nejaky stary board, ktery
umi urcit akorat tak HDD, CD-ROM, FDD, tak tam to mozna muze byt problem.
SW RAID1 vytvarim vzdy nad celym diskem, takze se mirroruje i
bootsector, swap, zkratka vsechno.
Nevidim duvod, proc by z takoveho mirroru mel mizet swap, nebo cokoliv
dalsiho.

Obvykle postupuji tak, ze cely system vcetne aplikaci nainstaluji na
jeden disk a pak teprve zacnu konfigurovat mirror. Postup je velice
jednoduchy a provadel jsem ho nekolikrat i vzdalene pres ssh:

# do /boot/loader.conf pridat
geom_mirror_load=YES

sysctl kern.geom.debugflags=16

gmirror label -v gm0 /dev/ad4

sed -i ".BaK" 's~ad4~mirror/gm0~g' /etc/fstab

reboot

gmirror insert gm0 /dev/ad6

Bohuzel nevim, jak je to s RAID10, nikdy jsem nemel potrebu to zkouset,
ale predpokladam, ze to bude naprosto stejne, jen se zkratka nad dva
mirrory jeste prida ten stripping (cili do loader.conf pridat
geom_stripe_load="YES", upravit zarizeni v fstab a precist man gstripe ;])

Miroslav Lachman