FreeBSD a cluster

David Pasek pasek at idc.cz
Wed Aug 23 00:05:35 CEST 2006

Ahoj,
predpokladam, ze hledas reseni HA (High Availability) Clusteru a ne HPC
(High Performace Computing) Clusteru. V pripade, ze se mylim, tak je
vsechno jeste trochu jinak.

Je mi to lito, ale musim souhlasit s tim, ze v takovychto projektech
nejsou cas a hlavne penize na pokusy. Podobne enterprise projekty
designuji a velky duraz je kladen na certifikaci pripojenych hostu k
diskovemu poli. Nemam vic informaci k tvemu konkretnimu projektu, ale
kdyz uz nekdo (investor) zaplati penize za diskove pole, ktere podporuje
clustering a jde do cluster reseni, tak k tomu chce kompletni servis od
dodavatele toho pole. Takovato reseni totiz vetsinou zacinaji nekde
kolem 1 milionu Kc!!!

Honza Dusatko celkem pekne popsal situaci s polema od HP (MSA, EVA). U
DELL | EMC fiber channelovych poli je to s certifikaci a podporou
podobne. DELL ma jeste starsi reseni postavene na externim SCSI poli s
podporou clusteringu (PV220S), nicmene to funguje jen pro maximalne 2
hosty a to uz se dneska nenosi. Dneska je trend storage konsolidace.
Navic ani PV220S neni certifikovan, podporovan a myslim, ze ani
rozchoditelny pod FreeBSD.

Jake mas jeste moznosti krome poli HP a DELLu? IBM DSxxx pole a nebo
Hitachi. V pripade, ze by te zajimalo porovnani poli jednotlivych
vyrobcu, tak o tom muzeme diskutovat privatne, protoze to neni tema teto
konference, ale jsem si skoro jist, ze u nikoho nenaleznes FreeBSD jako
certifikovanou platformu.

Jelikoz opravdu velmi dlouho pouzivam FreeBSD a znam i firmy, ktere jsou
na tom stejne a podobne reseni by potrebovali, tak jsem hledal ruzna
reseni a jedine, ktere

1/ je certifikovane
2/ bude podporovane (alespon castecne) vyrobci poli
3/ navic samo o sobe podporuje HA clustering

je pouziti OS virtualizace.

Konkretne VMWARE .... dneska uz se to jmenuje Virtual Infrastructure 3.0
+ VMWare Standard/Enterprise je dneska bootovatelny jednoucelovy OS
(linux) + VMWare + ruzne ovladace pro hledani optimalnich cest v
redundatnim FC fabricu, cluster autostart, apod.
+ Verze Enterprise umoznuje HA clustering virtualnich machines. Dulezite
je, ze VMWare Clustering potrebuje SAN pripojeni k diskovemu poli, takze
potrebujes jeste alespon jeden fiber channel switch.

A uz jsme skoro u konce ... do VMWaru si pak muzes nahrat relativne
jakykoliv OS, takze i FreeBSD. Jinak pro VMWare existuje jiz pripraveny
image FreeBSD 6.1 viz. http://www.vmware.com/vmtn/appliances/directory/161

BTW: VMWare Server je ke stazeni zdarma (neni to Enerprise verze,
potrebuje to host OS). Rozchodil jsem si to nad Fedorou na externim USB
disku pripojeneho k notebooku :) Pak jsem do virtual machine zkousel
nainstalovat FreeBSD 6.0. Instalace probehla uplne normalne, ale system
nenabootoval. Zatim jsem nemel vic casu se tomu venovat, ale jelikoz
existuje rozchozena image FreeBSD 6.1 i 6.0, tak to musi jit.

Docela zajimava informace z IT trhu diskovych poli je, ze VMWare asi
pred 2 roky koupilo a vyviji EMC. EMC je vyrobce poli DELL | EMC ;)

Nicmene VMWare funguje nad relativne jakoukoliv SANkou a dneska snad uz
dokonce i nad NASkou nebo iSCSI storagem (toto je potreba si nechat
ptvrdit od jednotlivych dodavatelu).

Kdyby mel nekdo jine prakticke zkusenosti z teto oblasti (FreeBSD,
clustering, diskove pole, virtualizace), tak me to fakt zajima ;)

David.

--
David Pasek
pasek at idc.cz Mobile: +420 602 525 736