Zalohovanie dat vo FreeBSD

Dan Lukes dan at obluda.cz
Tue Aug 15 20:46:12 CEST 2006

Peter Rosa napsal/wrote, On 08/15/06 19:23:

> Ked toto clovek spusti, tak cita MBR, cely obsah disku, proste vsetko.

	Yo.

> Co sa stane v pripade, ze na zalohovanom pocitaci bezia sluzby - syslog,
> cron, ..., pripadne apache, samba, ktore zapisuju do logov vo /var/log?

	No co by - dostanes nekonzistentni obraz disku. Asi jako by pocitac byl
nahle vypnut. Tedy - je to jeste horsi, protoze tohle cteni trva ne
uplne kratkoudobu, takze ten disk je jeste mene konzistentni bez by byl
pri nahlem vypadku.

	Ja jsme nerikal, ze to je nejaky dobry zpusob zalohovani - ale
zalohovani to je. Lepsi nez vubec nic.

	Jinak, kdyz uz clovek pomysli na tohle, tak jelepsi vytvorit si snap
disku a za zalohovat ten - ani ten neni konzistentni, ale ten uz je
alespon na te urovni "vypnuteho proudu" ...

> Nezblazni sa ten zapis v momente, ked zacne citat nejake bity, ktore sa
> mu v nasledujucom momente zmenia?

	Ne. Prectou se tak, jak vypadaji v okamziku cteni - to, ze se zmenili,
kdyz uz se dane misto nebude zmovu cist, se preci nezjisti ...

> A co sa stane so sym-linkmi, socketmi a pod. specialnymi subormi? Tiez
> sa jednoducho zapisu do zalohy?

	Cteme presne to, co je zapsano na disku. Symlink, socket, i jakekolvi
jine specialni soubory jsou z heldiska zapisu na disk docela obycejne
zaznamy - takze tam jsou.

> Predpokladam, ze novy devfs je len virtualny FS

	Ano - a neni umisten na ctenem disku. Tam, mimochodem, nemusio byt ale
umisteny ani jine filesystemy - treba takove, ktere jsou na nejakem
jinem disku ...

> Alebo 100%-nym riesenim je spustit to v single-user rezime?

	Obecnejsi by bylo rict - dostatecne "dobre" je spustit to na read-only
disku (nebo zcela nenamountovanem). Single-user je jeden ze stavu, kdy
je vetsina disku nenamountovana a root je RO.

	Ve skutecnosti je daleko lepsi vytvorit si snap, mountnout a nasledne a
zazalohovat ten.

	Doporucuji precist man mount a zamerit se na option 'snapshot'

  						Dan

AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz,dan at kolej.mff.cuni.cz