problem s ssh-teda spise DNS

Jaroslav Pavlicek freebsd at pavrda.cz
Mon Feb 13 20:22:47 CET 2006

Zdravim,

bind je opravdu soucasti systemu, pokud provedete beznou instalaci. Pro
praci s nim se pouzivaji 3 prikazy:

named - spousti daemona
named.restart - restart, prekvapive
named.reload - reload, znovu nacte konfuguracni soubory

Vsechno nastaveni najdete po instalaci v /etc/namedb.
Nejdulezitejsi soubor je named.conf, kde je konfigurace.
Najdete tam i zakomentovany priklad, jak nastavit domenu.

I kdyz to mam doma na hrani, definuji si 2 domeny:

zone "pavrda.cz" {
         type master;
         file "master/pavrda.cz";
};

zone "1.168.192.in-addr.arpa" {
         type master;
         file "master/192.168.1.rev";
};

Jak napsat soubory v master/* se da opet nekde snadno vygooglovat.

Kdyz to nastavite, date named(|.reload|.restart) podle toho, co uz mate
spustene a jakou mate dnes naladu :)

Named na konzoli nevypisuje nic poradneho, tak se nenechte zmast, ze je
vse v poradku:

tail /var/log/messages

tady uvidite, ze to mate vsechno spatne a muzete zacit znovu :)
V optimalnim pripade uvidite neco jako:
Feb 13 20:19:11 bsd named[11814]: reloading nameserver
Feb 13 20:19:11 bsd named[11814]: Ready to answer queries.

Dalsim krokem k overeni spravne funkce je pouzit prikaz nslookup nebo
neco novejsiho.

--- Jarda