sw RAID - jaké zvolit řešení?

Jiri Mikulas konfer at mikulas.com
Mon Dec 12 15:35:40 CET 2005

Ahoj
pozor, neplest si skutecny HW raid (radice radove kolem 10 000), kde
veskerou praci dela vlastni procesor na radici
a "pseudo" HW raid, se kterym se setkame na vetsine novych desek
Jedna se pouze o to, ze radic pri vytvareni RAIDu zapise na disky urcite
meta informace,
ze disk ma byt zacleneny do raidu, aby potom system poznal na kterych
discich ma ten raid hledat,
ale "vysledny" raid pak zajistuje driver v systemu (jak win, tak i BSD -
stary znamy device ar0 ), cili to je v podstate take SW raid
je to ten 3. zpusob z uvedenych
> možnosti: GEOM, Vinum a RAID v driveru ata(4).

tehle "ar0" raid se da vytvorit i na normalnim ata radici ktery nema v
sobe RAID bios
staci pomoci atacontrol vyrvorit pole (zapsat metainformace na disky) a
pak se to jevi jako device ar0.

ty meta informace ma/muze mit kazdy chipset/radic jine, takze kdyz se
mrknete do zdrojaku
/usr/src/sys/dev/ata/ata-raid.c
funkce ata_raid_format
tak tam lze nalezt, ktere meta info podle ruznych chipsetu umi ata
driver zpracovat (lisi se umistenim na disku a asi i struturou)
 case AR_F_FREEBSD_RAID
 case AR_F_VIA_RAID
 case AR_F_HPTV2_RAID
atd ..