sw RAID - jaké zvolit řešení?

Viktor Čížek vcizek at atlas.cz
Mon Dec 12 11:09:18 CET 2005

Dobrý den!

Chystám se provést modernizaci domácího serveru a jedna z věcí má být
zavedení nějakého RAIDu. Primárním cílem je zajistit bezpečnost dat. Na
serveru jsou uložené takové věci jako fotky z digitálního foťáku, video
z miniDV kamery, pošta apod. V minulosti už jsem vinou poruchy disku o
mnohé věci přišel, takže bych se proti opakování podobné situace rád
pojistil. Výkon je až na druhém místě. Už i z toho důvodu, že na tento
server se připojuji prakticky jen já. Velmi výjimečně i někdo další.
Zatím jsem uvažoval o RAID-1 (protože mám k dispozici dva disky),
výhledově někdy v budoucnu RAID-5 (až budu pořizovat nové, větší,
úžasnější disky).
Dosavadním studiem dokumentace jsem zjistil, že mám v zásadě tři
možnosti: GEOM, Vinum a RAID v driveru ata(4).
Původně byl horkým kandidátem RAID-1 v driveru ATA/ATAPI. Teď jsem ho
ale víceméně zavrhl. Jeho výhodou by sice byla snadná konfigurace, do
budoucna při přechodu na RAID-5 bych si ale asi přidělal hodně práce.
Jako další možnost se nabízí Vinum. U něj však mám pocit, že byl v
podstatě odepsán a do budoucna se s ním nepočítá. Takže to se mi taky
moc nelíbí. Kromě toho jsem kdesi v Handbooku narazil na zmínku, že se z
něj nedá bootovat. A to já bych rád.
Poslední možnost je GEOM. Mám pocit, že s ním se naopak do budoucna
velmi počítá, takže by to asi bylo perspektivní řešení. U něj si ale
nejsem jistý s jednou věcí. Jaký je vztah mezi GEOM a gvinum? Někde v
konferenci jsem si přečetl, že gvinum je reimplementace Vinum. Ovšem, je
to samostatný program nebo další filtr do GEOM? Podobne jako gstripe,
gmirror apod.

Takže teď bych se rád zeptal, co byste mi doporučili, jaké řešení bych
měl zvolit. Případně jestli jsem něco nepochopil špatně a neplácám
nějaké hlouposti.
Podotýkám, že BSDčkem se zabývám po práci, ve volném čase, takže tomu
úměrné jsou moje znalosti. Tak buďte prosím shovívaví...

Viktor Čížek