nastavenia desktopu na notebooku (fonty, gnome)

Marian Cerny jojo at matfyz.cz
Sun Nov 6 20:29:25 CET 2005

> chcel by som sa opytat na vase skusenosti s nastavenim fontov pre lcd
> screen na notebooku. nasiel som mnoho odporucani a prikladov nastaveni
> vyskusal som asi vsetko ale stale to nie je ono. fonty nie su take ostre
> ako na win a pri dlhsej praci z toho bolia oci.

No, v tomto pripade sa asi nebude jednat o problem fontov ako takych,
ale nastavenia monitora. Vas XFree/xorg asi neviem, aky typ LCD monitora
mate. Ono ide o to, ze ked sa robi antialiasing, tak sa berie do uvahy
aj to, ako fyzicky vyzeraju jednotlive pixely na obrazovke.

Na klasickom monitore je kazdy pixel zlozeny z troch bodiek:

  R   G

(mozno inac usporiadane). Je to mozne vidiet, ked sa clovek pozrie na
monitor lupou alebo na neho kvapne kvapku vody.

No LCD monitory maju ine usporiadanie ako klasicke. Neviem presne ake,
nemam tu lupu a mne to funguje spravne (xorg si to spravne nadetekuje).
Nazyva sa to RGB alebo BGR usporiadanie a zrejme su aj dalsie, viz.
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Xorg_and_Fonts:

	Looking at the above file, the sub-pixel rendering option is
	commented out because it is only useful for LCD panels. When
	enabled on a CRT display it only causes Xorg to do more
	rendering work. Possible values are "none", "rgb", "bgr", "vrgb"
	and "vbgr" for the sub-pixel rendering type. The most common
	type of LCD panel is the "rgb" type.

Jednoducho sa s troma nastaveniami monitor/RGB/BGR mozete pohrat, ked si
nainstalujete graficky links /usr/ports/www/links a pustite ho s
parametrom -g. Potom Nastavenia > Nastavenia grafiky > optimalizovat pre
monitor/RGB/BGR a uvidite, ktore u vas vyzera dobre. Ja mam RGB LCD, ked
si dam ostatne, tak je to dost rozmazane.

Tak mozno Vam to pomoze... ale problem moze byt aj niekde uplne inde.
Kazdopadne mna z mojho LCD na notebooku oci vobec nebolia. Za monitorom
ma oci rozbolia do 2 hodin.

--
Marian Cerny <jojo at matfyz.cz>
Jabber: jojo at njs.netlab.cz

[ UNIX is user friendly. It's just selective about who its friends are. ]