Zaciatocnicka otazka - screensaver v Xorg

Michal Varga varga at stonehenge.sk
Wed Oct 5 12:34:11 CEST 2005

On Wed, 2005-10-05 at 11:03 +0200, Stano Sitar wrote:
> 3. <!Warning, Rant mode ON!>
>     strasne ma stve ked nefunguje nieco o com si myslim ze by malo
>     fungovat. Doteraz som si napriklad nezvykol na chovanie klavesy
>     Delete v default textovej konzole.

Default textova konzola neexistuje. Na Sinclairi ano, na Commodore 64
iste, na FreeBSD nie. Dokonca by sa dalo dost dlhu chvilu polemizovat o
tom, ktory shell je mozne povazovat za defaultny, pokial uz by prisla
rec priamo na to. A istym sposobom by sa vlastne peknu chvilu dalo
polemizovat aj o samotnom vyzname vyrazu "textova konzola". Kedze vsak
taka vec neexistuje, je riesenie problemu jednoduche - ziadny nie je a
FreeBSD ako operacny system ma nejaku Delete klavesu a jej chovanie,
pripadne samotnu existenciu dost vazne na haku. Pokial je chovanie
nejakej aplikacie (v tomto pripade by som to vsadil prave na niektory z
neprieberneho mnozstva unixovych shellov) nevyhovujuce, staci pouzit
inu.

>  Ja viem ze podla FreeBSD to
>     "ma byt takto" ale, sakra, JA som root, JA som pan sveta (nuz,
>     aspon teda na pocitaci kde mam rootovske konto ;-))

Nic ti predsa nebrani byt uplne najvacsim panom celeho vesmiru, dimenzie
X a troch paralelnych casopriestorov k tomu a cely ten operacny system
si sam naprogramovat, presne podla svojho gusta. Pripadne, ked uz nic
ine, aspon si ho v rychlosti trochu nastudovat, nastavit, zoznamit sa s
nim, nieco sa naucit.. Prinos bude minimalne taky, ze mu zazracne odrazu
budes celkom dobre rozumiet a budes mat nielen pocit, ze si panom toho
systemu, ale dokonca si budes tento pocit vediet aj logicky a prakticky
zdovodnit a podlozit. Je to prijemny pocit, odporucam skusit.

>  a ked
>     JA chcem aby sa mi pocitac nieco urobil tak to ma urobit.

Ano. A presne tak sa pocitace spravaju, vzdy sa spravali a do doby nez
Microsoft pretlaci povinne DRM do kazdeho jedneho vyrobeneho kusu
hardwaru, spravat sa tak budu. Ziadny problem.

>     Maximalne moze pipnut "myslim ze nie je dobry napad urobit toto"
>     ale ked sa ako root rozhodnem zmazat nejaky subor (napriklad)
>     alebo zabit nejaky proces, alebo zakazat browseru robit niektore
>     veci ako popup okna, flash reklamy, ..., tak ma pocitac musi
>     posluchnut.

Pocitac neuvazuje v pojmoch ako "myslim", "napad", "browser", "okno",
alebo "flash". V podstate totiz neuvazuje vobec a robi presne to, co je
od neho ziadane. A pokial sa nejaky program nesprava tak, ako by bolo
vhodne, je najvyssi cas program zmenit, alebo vymenit.

>     Aj keby to znamenalo ze musim vzapati reinstalovat system.

Aby sme pouzivali zauzivane terminy: "obnovit zo zalohy."

>  Nakoniec
>     je to *moj* system. (nuz, teda aspon doma mam od zeny dovolene
>     tvrdit ze je to *moj* system ;-))
>     Preto mam radsej FreeBSD ako Windows.

Co nie je az tak celkom pravda. V pripade Windows je tvoja pekna
malovana krabica a CD, na ktorom sa OS nachadza, zbytok mas spristupeny
v ramci uzivatelskej licencie, ktora ti dava pravo, no, uhm, ten OS
uzivatelsky pouzivat. Vo vacsine pripadov ho smies pouzivat ty sam, na
jednom konkretnom stroji za [ne]jasne stanovenych podmienok. To rozhodne
nie je *tvoj* system.

V pripade FreeBSD sice OS istym sposobom fyzicky vlastnis a mas pravo
robit si s nim cokolvek, ale tvoj taktiez nie je. Je to praca velkeho
mnozstva ludi a kazdy z tychto ludi na svoju pracu vlastni autorske
prava - z urciteho pohladu teda je a vzdy bude jej jedinym skutocnym
vlastnikom (pokial sa tychto prav samozrejme nevzda). Ty v ramci
licencie tuto pracu - produkt - dostavas k volnemu pouzivaniu,
modifikaci, rozdavaniu, predavaniu, comukolvek co ti napadne, ale nikdy
nemozes prehlasit, ze je to praca tvoja a ze ti nejakym sposobom patri.
Cize, nie je to *tvoj* system.

Skutocne a plne *tvoj* system bude iba ten, ktory si sam vytvoris.

m.

--
Michal Varga <varga at stonehenge.sk>
Stonehenge