PHP 4.4.0 session.so + (httpd), uid 80: exited on signal 11

Dan Lukes dan at obluda.cz
Sun Jul 17 19:04:55 CEST 2005

Miroslav Lachman wrote:
> extension=session.so a Apache zase exituje. Tenkrat ovsem exitoval jenom
> na strankach v PHP, ktere pouzivaji session, ted exituje pri jakemkoliv
> requestu. Tenkrat jsem s tim zapasil skoro cely den, nekolikrat jsem
> rekompiloval PHP, Apache a extension php4-session az to najednou zaclo
> fungovat. Zkusil jsem to i tady, ale zatim nic nezabira.

> Jul 17 12:16:12 velvet kernel: pid 52607 (httpd), uid 80: exited on
> signal 11

> Napada nekoho, jak se dopatrat "zavady" a jak ji odstranit? Je to
> nastesti stroj ve zkusebnim provozu, takze to neni zadny velky prusvih,
> [...]

	Tohle muze byt nasledek vadneho prekladu. Pokud se pri nejakych
upgradech nedela preklad uplne kompletne cely znova, muze se stat, ze
spatne napsany Makefile umozni, aby nejaky *.o nebo nejaka knihovna
zustala nerekompilovana (nebot' make nespravne usoudi, ze je stale
aktualni). A jelikoz PHP souvisi s Apachem a ten zase se systemem, muze
to byt v kterekoliv z techto komponent ( u systemu pravda asi jen v
pripade, ze si ho sam prekladas).

	Druha moznost je, ze nejaky (datumove aktualni) objekt ci knihovna jsou
poskozene. To se muze stat pri jakemkoliv padu stroje. Zrovna vcera jsem
po panicu mel velmi nahodny obsah rc.conf, ktery pred panicem byl v
poradku. Jenze, kdyz je soubor poskozeny hodne, vetsinou se na to prijde
rychle. Pokud dojde k poskozeni pouze jednoho sektoru, muze se to
projevit jen ve specificke situaci. Podobna chyba se navic muze ruznym
zpusobem zavlekat jinam a celkovy nasledek je zcela neodhadnutelny.

	Co je jeste horsi, ke zminenemu poskozeni obsahu souboru nemusi dojit
jen pri abendu systemu, ale, bohuzel, za urcitych okolnosti (ktere
nastesti nenastavaji casto) i na systemu s ATA disky, ktery byl ukoncen
naprosto regulerne.

	Takovy problem se podari "zahadne" vyresit proste ve chvili, kdy pri
pokusovani a novem prekladani a instalacich se podari poskozeny soubor
nahradit neposkozenym.

	Takze jedna z moznosti jak vec resit je preinstalovat (pripadne znovu
prelozit a nainstalovat, pokud se primo na onom stroji preklada) vsechny
zucastnene komponenty, pocinaje systemem (u toho lze udelat pomerne
jednoduse upgrade na stejnou verzi, pokud ma pocitac rozumnou
konektivitu, nebo mas instalacni CD).

	Tim nerikam, ze problem nemuze byt uplne nekde jinde, nicmene, s
ohledem na popsane projevy bych ja hledal z tohoto konce.

	Smutnou vlastnosti popsane metody je, ze pokud zabere, nikdy se
nedozvis, jaka komponenta byla poskozena, ani co a proc ji poskodilo -
takze se toho priste nevyvarujes ...