raid3 nebo raid5

Jozef Babjak babjak at hilbert.chtf.stuba.sk
Wed Jul 6 16:47:11 CEST 2005

Ahojte!

> chci vic kapacity a bezpecnost. raid5 i raid3 jsou si v tomhle rovnocenne.
> zajima mne tedy v podstate jen "vykon" a to spis jejich implementaci (graid3 a
> gvinum) nez teorie.

  ^-- Teraz budem "strielat od boku". Raid 3 od raid 5 sa lisi -- afaik --
iba v tom, ako je rozdelena paritna informacia na diskoch. Kym raid 3 ma
na paritu vyhradeny jeden samostatny disk (spravnejsie volume), raid 5 ma
paritu rovnomerne rozdistribuovanu po vsetkych diskoch. Implementacia je
teda asi pri raid 3 malicko jednoduchsia, co moze v kritickej chvili
malicko znizit overhead. Ak by sme mali dve implementacie zalozene na tom
istom zaklade lisiace sa iba tymto, mala by byt implementacia raid 3
efektivnejsia.

Tu zjavne mame dve implementacie, ktore maju malo (nic?) spolocneho. Preto
rozdiely vo vykonnosti budu pravdepodobne vacsie, sposobene inymi
rozdielmi ako sposobom (ne)rozdistribuovania parity medzi disky. Jedina
ultimativna odpoved teda moze byt poskytnuta iba vykonanim dobre
navrhnuteho benchmarku. Naviac, kazda z implementacii moze byt "lepsia"
pre iny druh zataze.

Raid 3 a raid 5 sa mi zdaju byt "technologicky" natolko pribuzne, ze by
som sa rozhodoval na zaklade inych kriterii: jednoduchost nahrady disku a
naslednej obnovy dat, masovosti pouzivania (t.j. predpokladu odladenosti),
jednoduchosti implementacie, a pod. Iba ak by testy preukazali znacnu
odlisnost vo vykonnosti. :-P

Nezostava Ti, Roman, asi nic ine, len vyskusat oba sposoby a urobit test.
Alebo -- tak by som asi konal ja -- precitat si zakladny manual k obom, a
ktory urobi lepsi dojem, ten program pouzit a dalej sa netrapit: ciel --
vyuzit 3 disky ako uloziste z rozumnym zabezpecinm redundancie -- by bol
splneny a optimalizaciu by som odlozil na neskor, ked sa vykon raid-u --
akehokolvek -- ukaze ako nedostatocny.  Mozno sa ako nedostatocny vobec
neukaze. :-)

Alebo -- efektivna heuristika, ktora vsak vobec nema zaruceny vysledok --
napisat do konferencie, ci taky benchmark nikto nerobil. Podla reakcii
vsak asi nikto. Vsetci Ti budeme teda velmi vdacni, ked ho urobis sa
zavery nam zreferujes. :-)))

J.