FreeBSD vs Solaris

zyx at stv.sk zyx at stv.sk
Tue Jul 5 14:39:57 CEST 2005

> Dokumentacia je pisana stylom Microsoftu: pravdive informacie, ktore su
> absolutne k nicomu. Teraz mam na mysli tlacene knihy, kt. som mal k
> dispozicii a rozsiahle namualy na docs.sun.com. Manualove stranky pre
> program man(1) su v pohode.
no neviem, podla mna dokumentacia na docs.sun.com je dost kvalitna...
tlacenu knihu som velmi v ruke nedrzal, zda sa mi to neprakticke :)

> Otvorenie Solarisu v podobe OpenSolarisu ma asi podobny ciel, ako som
> vyssie naznacil u JDS: "nech nam to urobia ini". S velkym zaujmom ocakavam
> podobne komparacne studie Solarisu a *BSD/Linuxu, ako bola napr.
> diplomovka M. Patocku. Osobne neocakavam, ze v OpenSolaris-e objavime
> excelentne riesenia problemov operacnych systemov, ved je zname, ze
> Solaris tvrdi, ze ma lightweigt procesy, co v skutocnosti nema, ze na
eh?

> bufferovanie vstupno-vystupnych operacii pouziva pevne vyhradenu pamat, a
> ze na low memory deadlock je ovela nachylnejsi ako FreeBSD ci Linux;
> akurat ze Solaris sa pouziva takmer vyhradne na pocitacoch, kde sa objem
> operacnej pamate udava v GB.
>
> Vydanie Solarisu 10 spravadzala obrovska marketingova kampan zalozena na
> klucovych novinkach v novej verzii:
ono vo vseobecnosti by som povedal s prepacenim srat na aky kolvek marketing,
marketing casto krat netusi ani o com pise, takze akej kolvek kampani
by som nevenoval nejaku extra pozornost, lepsie je si to realne vyskusat nez
o tom citat z nejakych hlupych marketingovych kaleraboidnych papierov...

> 	1) ZFS -- kombinacia volume managera a suboroveho systemu.
> Suborovy system a volume manager su dve rozlicne vrstvy, medzi ktorymi je
> mozne jasne definovat rozhranie. Obe veci su same o sebe dost zlozite a
> kriticky dolezite pre spolahlive fungovanie. Nepoznam dobry dovod spajat
> ich spolu. Nepochybujem, ze vyvojari v Sun-e tento dovod mali, urcite su
> to velmi bystri a vzdelani ludia (bez ironie), ale nemuseli tento dovod
> beznym smrtelnikom zamlcat. Spominate si na zlate casy FreeBSD 4.x a vinum
> volume manager? :-) Nastastie tieto casy nie su tak celkom prec [sorry,
> [...]
ZFS stale nie je uplne dotiahnuty projekt, takze asi by som pockal kym to bude
ako tak hotove a potom sa k tomu vyjadroval, zatial to je same o sebe dost unstable
na to aby clovek mohol vobec posudit ci to je na nieco dobre

> 	2) Moznost spustat Linuxove binarky -- v tomto mailing liste
> urcite nemusim vysvetlovat, aku uzasnu novinku Sun vymyslel.
projekt janus neprichadza ako uzasna novinka, v technical overview
sa pise o roznych projektoch spustania linuxoveho kodu na inych
systemoch a je tam spomenute aj freebsd...

> 	3) Zony -- mozete pokojne spavat, ide o dost nepodareny pokus
> napodobnit jail-y.
asi vec nazoru, podla mna je ten pokus celkom podareny, kazdopadne
mam pocit, ze mi poskytuje vacsiu flexibilitu ako "obycajny" jail,
ale nepopieram ze moj nazor moze byt neobjektivny :)

> 	4) Self-repair schopnosti -- desim sa momentu, ked sa mi na
> serveri zacne operacny system sam nastavovat. Vyvojari v Sun-e tu urcite
> mysleli na to, akym sposobom zvysit spolahlivost a robusnost svojho
> systemu (opat bez ironie), ale zvazili aj k akym DoS utokom to moze viest?
>
> Podpora Solarisu na x86 je biedna, jeden priklad za vsetky: Opera pre
> Solaris existuje iba pre Sparc, nie vsak pre x86. V pripade mnohych
> dalsich programov to bude rovnake.
myslim, ze tomuto celkom pomoze janus...

> Napriek tomu vsetkemu svoje pokusy so Solarisom nevzdavam. Na specificke
> ucely, na ktore je urceny, je dobry, lepsi ako FreeBSD ci Linux. Takym
> specifickym ucelom je prevadzka Java aplikacnych serverov (SunOne,
> WebSphere) a pod. v uzavretych korporatnych sietach. Na FreeBSD tieto
> aplikacie jednoducho nepobezia, nasadzovat Linux s jeho rozdrobenostou v
> distribuciach a dynamikou vyvoja jednoducho nie je z dlhodobeho hladiska
> vhodne.

uz sa mi nechce pisat :)

pekny zvysok vikendu.

zyx