freebsd a extended partition

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Sun Jul 3 14:42:08 CEST 2005

Tak trochu navazu na tento thread - ceka me ted kompletni reinstalace
meho PC (upgrade HDD) a tak uvazuji nad tim, jak rozdelit disk. Z
ruznych duvodu bych potreboval mit moznost nabootovat w2k, freebsd,
linux a jednu partition FAT32 pro sdileni dat mezi vsemi OS. A FreeBSD
nejlepe aspon ve dvou samostatnych instalaci (CURRENT a STABLE), pokud
by to slo, tak jeste lepe ve trech - jedna instance jako 5-STABLE na
praci, 6-CURRENT na testovani a pak jeste jednou 5 jako instanci shodnou
se servery, ktere spravuji, abych na teto instanci mohl pred vlastni
instalaci na server vyzkouset zaplaty/upgrady na stejne SW konfiguraci
jeste pred nasazenim na produkcni stroj.

Chapu, ze je to "uchylny" pozadavek a je to spis zrale na VMware, ale do
VMware se mi nejak nechce investovat a pokud se neco nezmenilo, tak
stale jeste neni VMware v nativni verzi pro FreeBSD, ale spousti se pres
Linux compatibility, coz se mi taky moc nezamlouva.

Z vyse popsaneho je patrne, ze to na jednom HDD beznym zpusobem resit
nejde, protoze na HDD muzu mit jen 4 slices. FreeBSD musi byt na
primarnich a w2k v extended oddilu byt IMHO taky nemuzou, navic by to
cele asi chtelo mit jeden maly (staci par mega) FAT32 oddil nastaveny
jako spousteci (tak to mam ted, kdyz mam na disku 200MB FAT32 s
FreeDOSem, nasledne w2k, pak FreeBSD a nakonec FAT32 pro sdilena data -
na prvnim oddilu jsou ulozene soubory boot.ini od w2k, image bootsektoru
FreeBSD a FreeDOSu a tak podobne, takze z bootmenu w2k si mohu vybirat,
ktery OS se spusti - to vzniklo pri instalaci pred par lety, kdyz jsem
chtel mit w2k jako hlavni OS, ted bych za primarni OS mel rad FreeBSD)

Je moznost nejak obejit ta omezeni o nutnosti umisteni FreeBSD do
primarniho oddilu disku? Nelze to treba obejit nejak pres GEOM, abych
mel napriklad vsechny 3 instance FreeBSD v jednom oddilu (slice)?
Pripadne pouzit nekolik GB velky soubor, primountovat ho jako disk a na
nem mit ty testovaci instance FreeBSD?

Priznam se, ze pouziti FreeBSD na desktopu a rozdelovani disku za ucelem
multibootu neni moje silna stranka, protoze vetsinu instalaci FreeBSD za
poslednich cca 5 let jsem provadel na serverech (tedy cely disk
vyhrazeny jen pro jednu instanci FreeBSD)

Predem diky za jakekoliv rady, vedouci ke zprovozneni teto silenosti.
Neocekavam popis step by step reseni, staci treba odkazy na prislusne
dokumenty, pojednavajici o podobnych zalezitostech, nebo postrceni ke
spravnym manualovym strankam, RTFM pak jiz provedu sam :o)

PS: ackoliv je to asi hodne neobvykly pozadavek, kdysi davno jsem v jine
konferenci videl vypis rozdeleni disku jednoho cloveka, co zkousel ruzne
verze Linuxu a ten mel disk rozdeleny na cca 20 oddilu :]

--
Miroslav Lachman
Webapplication Developer