Mejly mezi bsd stroji

Petr Rehor prehor at gmail.com
Sat Jul 2 10:58:33 CEST 2005

On 7/2/05, Cizek Milan <cizek.milan at seznam.cz> wrote:
> Ahoj,
> snazim se rozchodit lokalni posilani emailu mezi 2ma bsd stroji, bezuspesne.
>
> Na stroji c.2. mam fungujici postfix přes který jsou odesilany mejly do
> Internetu, v aliases mam zaroven root presmerovany na internetovou adresu.
> Systemove zprávy a napr. info z crona mi chodi spolehlive.
>
> Nyní mam stroj c.1, na nem nebezi "nic" postovniho, sendmail je NONE. Z
> tohoto stroje bych chtel vse preposilat na root at stroj2. Bylo mi prozrazeno
> ze je nutne mit v DNS MX zaznam, jinak to fungovat nebude (vazne je DNS
> [...]

Sendmail je ve FreeBSD nakonfigurovan tak, ze lokalni maily odesila ve
dvou krocich:
1) pri lokalnim odeslani mailu nejakym programem (napriklad 'mail') se
spusti sendmail (v logach oznaceny jako sendmail), kter mail prevezme
a posle pomoci SMTP na 127.0.0.1.
2) sendmail bezici jako demon (v logach oznaceny jako sm-mta) na
127.0.0.1 mail pres SMTP prijme doruci ho podle adresata a sve
konfigurace.

Pokud se krok 1) nezdari, mail skonci ve fronte
/var/spool/clientmqueue a ceka, az ho jiny sendmail bezici jako demon
(v logach oznaceny jako sm-msp-queue) odesle pomoci SMTP na localhost.

Za normalnich okolnosti tedy bezi dva demoni:
- sm-mta ktery funguje jako MTA
- sm-msp-queue ktery odesila maily z fronty /var/spool/clientmqueue

Kdyz si nastavite v rc.conf sendmail_enable="NONE" tak se zadny z
demonu nepusti, Krok 1 vzdy havaruje a maily skonci navzdy ve
/var/spool/clientmqueue.

Pokud nechcete sendmail vubec pouzivat, musite si nainstalovat nejaky
jine MTA, ktere zvladne maily odesilat. Podivejte se taky na man
mailwrapper jak to zaridit aby se vas MTA pouzival i pro odesilani
lokalne posilanych mailu. To musite udelat vzdy kdyz pouzijete
sendmail_enable="NONE", protoze jinak se sendmail pouzije na odesilani
lokalnich mailu a kdyz vam nahodou nepobezi MTA, tak mail skonci na
vecne casy ve /var/spool/clientmqueue.

Pokud by vam sendmail pro odesilani lokalni posty nevadil, dejte si do
rc.conf sendmail_enable="NO" a pak se spusti sm-mta ktery bude
poslouchat jen a pouze na localhost (nebude nabindovany na zadnou
jinou IP adresu) a sm-msp-queue pro cisteni fornty
/var/spool/clientmqueue.

P.