odesilani mailu ze systemu: za zavinacem misto nazvu domeny FQDN hostu

Dan Lukes dan at obluda.cz
Fri Jul 1 10:39:05 CEST 2005

Pavel napsal/wrote, On 07/01/05 09:26:
> neporadi mi nekdo s nasledujicim problemem. Kdyz odesila maily system,
> napriklad pravidla v procmailu, tak se v adrese odesilatele za zavinacem
> vypise misto nazvu domeny FQDN hostu. Kdyz pak adresat takoveho mailu
> pouzije funkci odpovedet, tak mail nedojde z duvodu chyby v DNS. Nejsou
> nalezeny MX zaznamy pro domenu tretiho radu.

	V tom problemu je, zrejme, schovan jeste jiny problem. Tak jak to
popisujete by totiz dopis dorucen byt mel.

	Pravidla totiz rikaji, ze neni-li pro domenu zadneho MX zaznamu, pak se
pouzije A zaznam ve vyznamu 'MX 0'.

	Pokud je tedy za zavinacem FQDN, ale dopis nejde na takovou adresu
odeslat, pak nejde o FQDN resolvitelne.

	'Tupa' cesta je tedy - napravit toto.

> To same v blede modrem je, kdyz se pokusim odelat mail z prikazoveho
> radku napr. pomoci programu `mail'. Zase se mi prifari za zavinac FQDN

	To tak proste je ...

> hostu misto hodnoty klice `domain` v souboru '/etc/resolv.conf'.

	... a takto ne. Jiste, ve vasem pripade by to bylo vyhodne, ale v
jinych pripadech nikoli.

> Na svem FreeBSD 5.4 pouzivam standardni sendmail. V souboru sendmail.cf
> jsem vyzkousel pouzit volbu `Dj<moje-domena>', ale k uspechu to take
> nevedlo.

	sendmail.cf se pri odesilani posty nepouziva (tedy ano, ale az pozdeji
a to uz je adresa odesilatele vybrana). To co provadite je 'submit' nove
posty a ten podleha v klicove fazi submit.cf (je ve stejnem adresari
jako sendmail.cf)

	Nicmene, tohle vam vyresi problem jen pokud na stroji, ze ktereho postu
odesilate, bezi MTA postu prijimajici.

	Ja mam ovsem spoustu stroju, kde MTA na prijem pusteny mit nechci, ale
presto bych rad nocni daily i security. Zda lo by se, ze u tech na
adrese odesilatele nezalezi, protoze na ne nikdo neodpovida - ale muzete
se setkat s tim, ze MTA na strane prijemce verifikuje platnost adresy
odesilatele (jako ochranu proti SPAMu) - a dopisy s temito adresami
vyradi jako SPAMy prave proto, ze adresa odesilatele bude neexistujici.
I to by, samozrejme, slo vyresit zmenou v sumbit.cf, na druhou stranu,
pak vam budou dopisy ze vsech stroju chodit s jednou adresou. U 'daily'
je od sebe rozeznate podl subjectu, ale jine dopisy (treba od CRONa) uz
pak od sebe nerozeznate.

	Takze jsem se nakonec vydal jinou cestou - upravil jsem pravidla
sendmail.cf (konkretne ruleset MasqEnv) tak, ze mi vsechny adresy
odesilatele prepisuje z formatu X at A.B.C.D do formatu X+A at B.C.D. Tak jsou
spokojeny i filtry - adresa odesilatele domena existuje - i ja, protoze
z adresy odesilatele lze rozlisit, kdo dopis opravdu odeslal ...

	Nicmene, pokdu na onom stroji bezi prijimaci MTA, pak vam samozrejme
staci shora naznacene jednodussi reseni ...

AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz,dan at kolej.mff.cuni.cz