5.4: pkg_add pres proxy

Roman Neuhauser neuhauser at sigpipe.cz
Wed Jun 22 14:28:54 CEST 2005

# dan at obluda.cz / 2005-06-22 13:07:54 +0200:

> 	A vy si skutecne u kazdeho portu pamatujete to spravne 'cd' nebo
> 	jste jeho zjisteni zamerne pominul, aby to skutecne vypadalo jednoduse ?

    Vy si pamatujete u kazdeho package jeho
    nazev? Vite, jaky ${PKGNAME} (ale stacil by mi i ${LATEST_LINK}) ma
    ve FreeBSD Psyco (http://psyco.sf.net/)? Pokud neznate ani jednu
    hodnotu, pomoci pkg_add -r si ho nenainstalujete.

    Najit tyhle informace pomoci portu je trivialni (kdyz vite, jak na
    to):

    % cd /usr/ports
    % make search name=psyco
    Port:   py24-psyco-1.4

    % portinstall -sPP devel/py-psyco

    Ale muzete tez:

    % pkg_add -r $(make -f devel/py-psyco/Makefile -V PKGNAME)

    Aaano, vim, prilis pokrocile, ale chci zdokumentovat, ze
    pouzivat porty byt i jenom jako doplnek muze cloveku usetrit
    dost googleni a podobnych casozroutu.

    BTW, muj text, ktery jste vyse oquotoval, obsahuje explicitni
    "cd /usr/ports/misc/mc" (kategorii jsem hadal).

> 	Podotykam, ze zdaleka ne kazdy ma ambice mit neustale nejnovejsi a
> posledni verze vseho a tedy dokola upgraduje.

    Z existence /usr/ports na disku nijak nevyplyva pritomnost
    portupgrade -af v crontabu. Napr. pokud mate nainstalovany -RELEASE
    a chcete instalovat *jenom* package, update /usr/ports (nebo i jen
    fetchindex) vam je uplne znehodnoti.

> A pokud nepotrebuje porty kompilovat s nedefaultnimi optiony, pak tu
> vyhodu v pouziti ports opravdu nevidim.

    Mne napriklad pripada pouzivani portu pohodlnejsi do velke miry
    kvuli jejich *neinstalacnim* vlastnostem: search target (castecna
    dokumentace viz ports(7)) a moznost podivat se pred samotnym
    stazenim, jestli je prislusny binarni balik zkompilovany s takovou
    sadou WITH_FOO, aby pro me byl uzitecny.

    Pak muzu klidne pouzit "pkg_add -r" nebo jeho skoro-ekvivalent
    "portinstall -PP".

> 	Proboha, ja vas nepresvedcuju, ze mate zahodit portupgrade. Ja ho
> 	taky pouzivam. Jen se snazim zjistit, co vam packages udelaly tak zleho.

    Eh? Jak jste na to prisel?

> 	Mam o vas dostatecne vysoke mineni na to, abych si myslel, ze to je
> neschopnost pripustit, ze by si nekdo, kdo ale mozna je v trochu jine
> situaci, mohl ze dvou systemu vybrat jako lepsi jiny, nez ten, ktery
> jste si ve sve situaci a se svymi znalostmi pro sebe vybral vy. Takze to
> ma nejaky jiny duvod, ktery ja nevidim a snazim se ho zjistit.

    Spis mam pocit, ze se mijime.

> 	Pokud nova verze portu obsahuje zavislost, kterou stara verze
> neobsahovala,

    ... ma stejnou novou zavislost i nova verze package, kterou si z ftp
    serevru stahnete s pkg_add -r, takze u obou ...

> pak instalace nove verze selze. Dojde-li k tomu doslo v
> ramci upgrade je navic stara verze v te chvili jiz odinstalovana.

    portupgrade ma ovsem moznost delat z dotcenych portu package,
    prave jako pojistku proti tomuto problemu.

> 	Pokud vam portupgrade timhle zpusobem "odstrani" nektery pomocny
> 	port, na kterem jen zavisi porty jine, ale samostatne z nej nic
> nepouzivate, muzete to prehlednout. Neni pak uplne jednoduche (obzvlast pro
> cloveka nezkuseneho) zjistit, proc veci, ktere driv fungovaly, nahle
> nefunguji. A ne vzdy se nefunkcnost projevuje tak jednoduse, ze to vypise,
> ze schazi knihovna XY ...

    To je pravda.

>    "Davno tomu nazad jsem si zvykl na pkg_add."

> 	Nevim, jestli jste vsichni o tolik chytrejsi nez ja, nebo jste se
> poprve k FreeBSD dostali uz jako pokrocily uzivatel jineho UNIXu, nebo
> jste proste na sve zacatky jen zapomeli ...

    Je to proste otazka povahy a zvyku, ktere vychazeji z ni a z poradi,
    v jakem dotycny prichazi s jednotlivymi "systemy" (pkg_add vs.
    portinstall) do styku. Ja jsem prisel s FreeBSD do styku az dlouho
    pote, co jsem si napr. na NT4 kompiloval v MSVC6.0 snaphoty PHP4,
    takze mi predstava zavislosti v softwaru nepripadala nijak magicka.

> 	Ja tvrdim, ze porty jsou pro zacatecnika daleko neproniknutelnejsi
> system nez packages a v pripade problemu si s nimi poradi daleko hur.

    S cimz ja mam prave opacnou zkusenost,

> 	Your mileage may vary.

    a tim bych to uzavrel.

--
How many Vietnam vets does it take to screw in a light bulb?
You don't know, man.  You don't KNOW.