5.4: pkg_add pres proxy

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Jun 22 13:07:54 CEST 2005

Roman Neuhauser napsal/wrote, On 06/22/05 12:09:
>     "pkg_add -r mc" neni o nic slozitejsi nez
>     "cd /usr/ports/misc/mc && make install clean", samozrejme za
>     predpokladu, ze oboji spravne zafunguje, coz ani u jedne metody neni
>     zarucene.

	A vy si skutecne u kazdeho portu pamatujete to spravne 'cd' nebo jste
jeho zjisteni zamerne pominul, aby to skutecne vypadalo jednoduse ?

	Podotykam, ze zdaleka ne kazdy ma ambice mit neustale nejnovejsi a
posledni verze vseho a tedy dokola upgraduje. A pokud nepotrebuje porty
kompilovat s nedefaultnimi optiony, pak tu vyhodu v pouziti ports
opravdu nevidim.

	Proboha, ja vas nepresvedcuju, ze mate zahodit portupgrade. Ja ho taky
pouzivam. Jen se snazim zjistit, co vam packages udelaly tak zleho. Mel
bych dokonce urcite vyhrady i proti tomu doporucit pouze jeden system
tomu, kdo teprve hleda, ktery by pouzil. I pro to by mel existovat
nejaky duvod. Tady ale tazatel evidentne uz jeden system pouzival a
presto tu padlo doporuceni aby ho opustil a presel (a naucil se
konfigurovat a ovladat) system druhy. No to uz musi mit nejaky zasadni
duvod.

	Mam o vas dostatecne vysoke mineni na to, abych si myslel, ze to je
neschopnost pripustit, ze by si nekdo, kdo ale mozna je v trochu jine
situaci, mohl ze dvou systemu vybrat jako lepsi jiny, nez ten, ktery
jste si ve sve situaci a se svymi znalostmi pro sebe vybral vy. Takze to
ma nejaky jiny duvod, ktery ja nevidim a snazim se ho zjistit.

>     Jak se "portinstall -PP mc" lisi od "pkg_add -r mc"?
>     Na jake problemy pri pouziti teto metody (ktere se nevyskytuji
>     u pkg_add -r) jste narazil?

	Pokud nova verze portu obsahuje zavislost, kterou stara verze
neobsahovala, pak instalace nove verze selze. Dojde-li k tomu doslo v
ramci upgrade je navic stara verze v te chvili jiz odinstalovana.

	Pokud vam portupgrade timhle zpusobem "odstrani" nektery pomocny port,
na kterem jen zavisi porty jine, ale samostatne z nej nic nepouzivate,
muzete to prehlednout. Neni pak uplne jednoduche (obzvlast pro cloveka
nezkuseneho) zjistit, proc veci, ktere driv fungovaly, nahle nefunguji.
A ne vzdy se nefunkcnost projevuje tak jednoduse, ze to vypise, ze
schazi knihovna XY ...

	Navic na vas pri pristim spusteni bude portupgrade jecet a odmitne
pracovat a dokonce i jen pridat port, i kdybyste nahodou vedel, ktery
vam schazi - s tim, ze mate nevyresene zavislosti v databazi. Vam to
mozna pripada jako snadny problem - protoze chapete jak to cele funguje,
ze balicky na sobe mohou byt zavisle a instalace jednoho muze retezove
vyvolat instalaci dalsich. Me to dnes uz take pripada snadne. Ale ja si
jeste stale pamatuju, ze mi to nebylo jasne od pocatku - a tehdy (to uz
bude nejakych deset let) by to pro me, zrejme, byl problem pomerne
vazny. Tehdy jsem byl opravdu velmi vdecny za to, ze mohu potrebne
packages naklikat v sysinstalu a ony se nejak v systemu objevily "samy".
pkg_add (-r) prislo o neco pozdeji, protoze me vadilo cekat tu dlouhou
dobu, nez se v sysinstalu nacetl index - a take uz jsem vedel, jak se ty
packages, ktere obvykle pouzivam, jmenuji. Na portupgrade doslo az davno
potom. To uz jsem tusil, co je CVS, co dela 'make', ale take jake
kategorii se nachazi to, co obvykle instaluji.

	Nevim, jestli jste vsichni o tolik chytrejsi nez ja, nebo jste se
poprve k FreeBSD dostali uz jako pokrocily uzivatel jineho UNIXu, nebo
jste proste na sve zacatky jen zapomeli ...

	Ja tvrdim, ze porty jsou pro zacatecnika daleko neproniknutelnejsi
system nez packages a v pripade problemu si s nimi poradi daleko hur.

	Your mileage may vary.

AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz,dan at kolej.mff.cuni.cz