EOL HDD

Michal Varga varga at stonehenge.sk
Tue May 10 03:40:41 CEST 2005

On Tue, 2005-05-10 at 01:27 +0200, Peter Rosa wrote:
> Pani, prosim o RYCHLU pomoc.

Iste, fakturu ti poslem na obvyklu adresu :)

> 1. Ako najrychlejsie urobim zalohu CELEHO STARTOVACIEHO DISKU na iny pocitac
> na sieti ?

man dump(8), man dd(1), etc.

> 2. Ako po vymene disku obnovim operacny system, ktory bol pri tejto zalohe ?

man fdisk(8), man bsdlabel(8), man newfs(8), man dump(8), man dd(1). man
restore(8), etc.

> Rad by som sa vyhol novej instalacii a konfigurovaniu celeho servera

Vyhnes sa mu tak, ze nabuduce v produkcnom prostredi obetujes ~1500 Sk
na druhy disk do RAID1. To nie je provokacia, myslim to velmi vazne a
velmi v dobrom.

> Velka vdaka za kazdu radu.

No, pre zaciatok jedna rada - pokial ten disk ocividne odchadza, neser
sa s tym ani chvilu a VYPNI TO. Hned. Vypadok sluzieb na niekolko hodin
ta nebude mrziet tak, ako pripadna strata vsetkych dat zo systemoveho
disku, ktory, ako som z popisu pochopil, pravdepodobne vobec nemas
zalohovany. Behom casu, co bude server vypnuty budes mat dost
prilezitosti v klude si nastudovat a zvazit rozne techniky na ci uz raw,
alebo logicku zalohu disku, pripadne profesionalny data recovery servis,
pokial sa ukaze nutny.

A inak, co sa tyka "obnovy operacneho systemu". Pre zaciatok si treba
uvedomit, ze tu ide o FreeBSD, nie WindowsXP. V uplne najkrajnejsom
pripade (ktory len tak v skratke nacrtnem, pre vseobecnu informovanost)
ti postaci skopirovat cely obsah filesystemu (samozrejme s
vynimkou /dev, socketov a podobne exotickych zalezitosti) na iny disk a
po zavedeni boot sektoru ho na novom disku mozes znovu pouzivat ako
povodny.

Ja sam takto dost casto z lenivosti "instalujem" FreeBSD. Vyhrabem
Midnight Commander, ktory relativne pohodlne umoznuje kopirovat subory
so zachovanim povodnych prav a atributov, naformatujem novy disk,
zavediem bootstrap, skopirujem casti systemu, ktore potrebujem, voila,
instalacia FreeBSD je hotova. V postate ti na to staci aj obycajne "cp
-p". Vyzaduje to sice mensiu znalost hier(7) FreeBSD a obcas vediet, co
treba rucne opravit, ak sa nieco nepodarilo, ale stale je to zlomok
straveneho casu oproti instalacii cisteho systemu z CD. Samozrejme, v
tejto chvili na podobne hratky nebudes mat cas (ani skusenosti), ale
mozno ti teda zlepsi naladu vediet, ze keby si bol tie data zo
systemoveho disku skopiroval aj obycajnym "cp -p", spravit z toho znovu
bootovatelny systemovy disk je zalezitostou desiatich minut.

V tvojom pripade, pokial si si isty, ze je to s diskom skutocne sx tak
zle, by som okamzite spravil dd(1) kopiu celeho disku, pretoze je po
fyzickej stranke na disk najmenej stresova, co je v tejto chvili asi
najdolezitejsi faktor, a az potom uvazoval, ako ten image dostanem na
novy disk. Pokial mas k dispozicii disk rovnakych parametrov, je to
jasne, pokial bude disk iny, tak namountovat image ako filesystem a data
nasledne vytiahnut z neho.

No, na to ze je pol stvrtej v noci je to myslim riesenie tak akurat.

m.

--
Michal Varga <varga at stonehenge.sk>
Stonehenge