FreeBSD + notebook

Michal Varga varga at stonehenge.sk
Fri Mar 11 10:08:12 CET 2005

On Fri, 2005-03-11 at 08:30 +0100, Martin Balint wrote:
> Zdravim,
>
> mate prosim niekto nejake skusenosti s FreeBSD na notebookoch?

Iste, vela. Su presne rovnake ako s FreeBSD na desktope.

> zaujimalo, ake su sucasne skusenosti s ACPI, APM, Lucent Mini-PCI 56k
> modemom - a take tie prakticke veci,

ACPI = good, APM = bad, ako vsade inde. Pokial nebezi ACPI
(pravdepodobnost znovu rovnaka ako u desktopov, zvysuje sa linearne s
vekom notebooku), override na APM = good. Pokial nebezi ani APM, moc si
s nim na cestach neuzijes, ale zas nevlastnis Acer, takze sanca
minimalna.

"Lucent Mini-PCI 56k" moze byt jeden z asi 100 modelov roznych modemov,
chipset by povedal viac.

Skusenosti su vseobecne dobre, interne winmodemy su nepodporovane,
tv-outy su nepodporovane, graficky chip, o ktorom nikto nikdy nepocul je
v horsom pripade tiez nepodporovany, cize standardny stav.

Jedina vec, voci ktorej mam mensiu vyhradu je fakt, ze som myslim zatial
nevidel notebook, na ktorom by korektne pod FreeBSD fungovala
hibernacia, co je trochu skoda, pretoze pri zapiskani baterky pred
smrtou sa 400 MB Gnomu a pridruzenych office aplikacii nema sancu
stihnut korektne vypnut.

> ci je to vobec dobry napad, davat FreeBSD na notebook.

Rovnako dobry napad, ako davat tam Linux, Windows 3.11 alebo OS/2.
Drviva vasina notebookov na trhu je dnes (a poslednych 10 rokov) priamo
optimalizovana pre jednu konkretnu verziu Windows, ktoru s nim vyrobca
dodava a nie je zriedkave vidiet v konfiguracii exoticky kus hardwaru,
ku ktoremu existuje jediny driver, a sice priamo od vyrobcu a prave pre
verziu Windows, ktora bola dodavana s notebookom. Pri desktope mozes
takyto kus hardwaru prinajhorosom zahodit, pri notebooku ho mozes jedine
ulomit a zahodit cely notebook. Obcas byvaju problemy s podivnymi
optimalizaciami v biose a na notebooku nenabehne ani cista verzia
Windows, jedine ta pribalena a patricne upravena vyrobcom. Obcas pre
rozne vychytavky ako pofiderne hw kluce/citacky kariet, proprietarne
expanzne sloty a pridavne mackatka a blikatka nad, pod a okolo
klavesnice nenajdes podporu, kedze driver pre unixovy system od vyrobcu
nehrozi.

Takze pokial ti tam bezi Linux a si spokojny s tym, ako bezi, rovnako ti
tam bude bezat aj FreeBSD (plusminus nejake drivery, ktorych je
samozrejme este menej ako pre Linux). Z hladiska podpory hw ti tam
FreeBSD lepsie bezat nebude, z hladiska vsetkych ostatnych veci je
notebook to iste ako desktop.

m.